Aquest gener Escola Nova 21 constituïrà la cinquantena de xarxes territorials d’aprenentatge col·laboratiu i la mostra representativa de 30 centres per al pla pilot
16/12/2016
L’inici del 2017 marca una nova fase de desenvolupament del programa Escola Nova 21. Per una banda, es constituiran una cinquantena de xarxes territorials d’entre 6 i 10 centres amb una doble intenció: que l’orientació del procés de canvi dels centres cap al marc d’escola avançada pugui ser col·laboratiu i compartit, i que aquesta col·laboració es doni, presencialment, a nivell local, amb el suport dels ens locals corresponents i altres actors del territori. A més, es desenvoluparan instruments que permetin que els milers de docents de tots els centres puguin compartir coneixements i experiències de manera virtual.
Per altra banda, es crearà una mostra representativa de 30 centres que tinguin una forta voluntat d’aprendre i de desenvolupar i testar el pla pilot de procés de canvi sistemàtic cap al marc d’escola avançada. Aquesta mostra es definirà exclusivament a partir dels percentatges existents al sistema educatiu de distribució geogràfica, perfil socioeconòmic i alta complexitat, primària/secundària, escola rural/centres grans i titularitat, a més de contrastar un fort compromís del centre i dels seus docents i famílies de dur a terme les passes que es vagin establint al llarg dels tres anys cap al marc d’escola avançada.
Escola Nova 21 està treballant, també, per a establir indicadors de procediments que el programa, els centres i l’administració educativa puguin compartir per a avançar consistentment en aquesta direcció. En concret, s’estan elaborant dues eines que ajudin al procés de canvi: eina d'autodiagnosi, que serà d'ús i coneixement exclusiu de cada escola, i que funcionarà a través de la resposta anònima i individual de tots els docents del centre sobre les seves pràctiques d’ensenyament-aprenentatge, i que de manera agregada ha de donar una imatge aproximada de la situació del centre respecte el marc d’escola avançada; i uns indicadors de canvi que permetin avaluar formativament l’evolució del centre, des del punt de partida de l’autodiagnosi, cap al marc d’escola avançada.
El programa Escola Nova 21 té com a objectiu principal sumar esforços de totes les escoles, institucions i persones que compartim la voluntat de fer del nostre sistema educatiu un instrument perquè tots i cadascun dels infants hi trobin una experiència d’aprenentatge gratificant i empoderadora. El programa ho vol contribuir-hi, d'una banda, generant una presa de consciència de la necessitat del canvi; i d’una altra, sistematitzant i creant coneixement i procediments que facin possible el canvi.
El marc d’escola avançada és la concreció d’allò pel que molts professionals de l’educació i sectors de la nostra societat fa anys que treballen, i que el nostre marc legal demana: un propòsit educatiu destinat a desenvolupar competències per a una vida plena que possibilitin dignitat, capacitat i benestar. I unes pràctiques d’aprenentatge fonamentades en el coneixement contrastat de com les persones aprenem. Completen aquest marc l’avaluació com a eina formativa i l’organització del centre al servei de l’aprenentatge.
Pots trobar la presentació, a l'acte de cloenda, de les conclusions del Simposi sobre Canvi Educatiu que va organitzar Escola Nova 21 els passats 23 i 24 de novembre, així com els vídeos dels debats que s’hi van dur a terme.
Si vols més informació i seguir l’actualitat del programa, visita el web Escola Nova 21, visita la pàgina de vídeos relacionats amb el programa http://www.escolanova21.cat/videos/ , subscriu-te al butlletí, i segueix-nos al Twitter: @escolanova21 #escolanova21.