Som crítics
CompletatEl pensament crític és una de les competències clau que menys s’han treballat, especialment si cerquem pràctiques profundes, rigoroses i transformadores. Ser capaç d’analitzar de manera crítica una situació o informació requereix de destreses (inferir, sintetitzar, comparar etc,) i actituds (autonomia, compromís etc.) que permetin comprendre i interpretar els fets socials i dur a terme un procés de decisió racional, responsable i autònom.
El context social i polític actual ens segueix demanant, cada cop amb més urgència, una ciutadania capaç de raonar, desconfiar i transformar. Els atemptats del 17-A, l’actualitat vinculada al Procés, els reptes de l’acollida de persones refugiades, els límits de la llibertat d’expressió i del discurs de l’odi, la invisibilització de la dona en els currículums... aquests i altres debats han interpel·lat a molts professors i profesores a abordar aquests temes amb l’alumnat.
Segons l’Edubaròmetre, prop d’un 70% de les dels docents considera que s’han de debatre fets polítics i socials excepcionals a l’aula. En aquesta dada es sumen un 40% de docents, que afirmen debatre actualment temes socialment vius a l’aula, i un 29,3% de docents que voldrien fer-ho però no s’atreveixen per por a com es pugui interpretar. Aquest gairebé 30% de professorat que evita fer-ho per por contrasta amb la dada d’un 70% de famílies que considera positiu tractar temes socials i polítics a l’aula, amb l’objectiu que l’alumnat desenvolupi el seu propi criteri. Aquestes dades són una bona notícia per qui aposta pel pensament crític, i també una oportunitat per a posar-lo al centre del debat educatiu.
A partir d’aquest context, #somcrítics pretén posar en el centre de l’agenda educativa la necessitat de promoure el pensament crític. Existeixen des de fa anys casos ben transformadors de pràctica reflexiva, i hi ha molt per aprendre d’ells per promoure el pensament crític d’una manera més generalitzada. Però la promoció del pensament crític requereix, també, mesures estructurals que donin suport a les iniciatives d’aula.
Volem dibuixar el punt de partida en el que estem, visionar horitzons desitjables i sobretot posar sobre la taula propostes que ens permetin avançar amb ambició i rigor. Per donar les primeres passes ens plantegem algunes preguntes:
- Es promou prou el pensament crític a l’escola catalana actual? Com s’està fent?
- S’estan avaluant les pràctiques existents? Com?
- Com superar la por del professorat a l’hora d’abordar temes controvertits a l’aula?
- Com podem promoure pràctiques concretes i profundes sobre pensament crític?
- Quines són les accions prioritàries que hauria d’engegar l’administració?
- Quin ha de ser el rol del professorat?
- Com ensenyar a pensar sense dir “què” pensar ?
- Quins són els límits a l’hora d’introduir temes controverits en l’educació? N’ha d’haver-hi?
- Què més es pot fer des de l’aula, dels del centre educatiu, per part de les famílies, als llibres de text i altres materials educatius de suport, per part de la comunitat, a les universitats per promoure el pensament crític?
En els propers mesos es desenvoluparan activitats obertes i participatives per reflexionar, crear i compartir propostes:
- Engegarem amb un seminari d’experts, del qual es despendran les primeres propostes sistèmiques per compartir i debatre.
- Més tard es preveu realitzar una jornada oberta per inspirar-nos amb alguns referents del pensament crític a l’educació, però també per descobrir algunes estratègies d’aula per poder posar-nos en marxa acompanyats amb docents que ja són exemples de canvi.
- Hi haurà altres sorpreses que anirem proposant. Per tant, us animem a seguir connectats a l’etiqueta #somcrítics per ser els primers en apuntar-vos!
Publicacions
Video
No t’ho perdis
Actes
Actes anteriors
-
Fem dels centres educatius espais crítics, lliures i d’acció!
Fem dels centres educatius espais crítics, lliures i d’acció!
Vols treballar el pensament crític a la teva aula i comunitat? Vols contactar amb persones que també pensen que connectar l’educació als temes reals i controvertits...
02/03/2019 08:30h - 13:00h
Nau Bostik
Més informació -
La filosofia transversalment a infantil i primària
La filosofia transversalment a infantil i primària
Una de les metodologies més aplicades a Catalunya per promoure el pensament crític és la Filosofia 3/18. Aquesta proposta educativa s’ha impulsant durant més de 3...
20/02/2019 17:00h - 18:30h
Escola Dolors Monserdà-Santapau (Av/ Vallvidrera 9, 08017, Barcelona)
Més informació -
Quin és l'espai del pensament crític a l'aula del s. XXI?
Quin és l'espai del pensament crític a l'aula del s. XXI?
L'Escola Sadako ens convida a descobrir, experimentar i dialogar sobre quines experiències d'aprenentatge ens poden ajudar a introduir a l'aula les capacitats i actituds...
12/02/2019 17:00h - 19:30h
Escola Sadako
Més informació -
Com perdre la por i superar les barreres del pensament crític a l’educació?
Com perdre la por i superar les barreres del pensament crític a l’educació?...
Fer del centre educatiu un espai viu, crític i fins i tot de conflicte (filosòfic) ens apropa a una concepció pedagògica molt rica, on els valors democràtics i...
07/02/2019 17:00h - 19:00h
Ateneu del Raval
Més informació -
Activitats Obertes #SomCrítics
Activitats Obertes #SomCrítics
El pensament crític és una competència clau que s’ha treballat insuficientment, especialment si cerquem pràctiques profundes, rigoroses i transformadores. Ser...
24/01/2019 17:00h - 17:00h
Més informació -
Com construir una ciutadania crítica i compromesa des de l’educació?
Com construir una ciutadania crítica i compromesa des de l’edu...
24/01/2019 17:00h - 19:00h
Institut Quatre Cantons
Més informació
Notícies
Estigues informat
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Héctor Gardó
Director d'Equitat Digital
Director d’Equitat Digital Formació Soc doctor en Ciències de l’Educació (URL) i llicenciat en Ciències Polítiques (UAB). A més, tinc un màster en Gestió Pública (UPF) i un màster en professorat (VIU). També m’he format en recerca aplicada al MIT Media Lab i Harvard (HGSE). Recentment, he g…
Veure’n més
-
Cecile Barbeito
Llicenciada en ciències polítiques per la UAB, Màster en investigació en Formació, Didàctica, i Avaluació educativa per la UB. Es va interessar per l’educació gràcies a la seva participació en una associació d’educació en el lleure, i des de llavors ha seguit explorant metodologies i activitats part…
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Neus Bartrolí
Formadora de Formadors, Cursos de cultura de Pau (Escola Cultura de Pau-UAB). Experiència amb infants, adolescents i adults dintre i fora del país. Bagatge que li permet treballar a les aules amb metodologies creatives, participatives i socio-afectives des de la mirada de cultura de p…
Veure’n més
-
Jaume Cela
Escriptor, pedagog i mestre. És director i professor al CEIP Escola Bellaterra i membre del Consell Escolar de Catalunya.
Veure’n més
-
Mar Cano
Llicenciada en filologia anglesa (UB, University of Birmingham i University of Manchester) i diplomada en magisteri especialitat en llengua estrangera (UB i King’s College London). Màsters en "Construcció i Representació d'Identitats Culturals" i en "Investigació i Canvi Educatiu" (UB). Compta amb u…
Veure’n més
-
Jaume Carbonell Sebarroja
Pedagog, periodista i sociòleg. Exdirector de la revista “Cuadernos de Pedagogia”. Professor-col·laborador de la Universitat de Vic. Forma part del consell assessor del Diari de l'Educació i del Diario de la Educación, on hi té un blog setmanal. Ha publicat articles i textos individuals i col·lect…
Veure’n més
-
Irene De Puig
Mestra i llicenciada en Filosofia i en Literatura catalana. Catedràtica d'Educació Secundària. Ha treballat en diferents nivells educatius i en formació de professorat. Fundadora del GrupIREF -associació que es dedica a la difusió, docència i creació de materials del projecte FILOSOFIA 3/18 (dins d…
Veure’n més
-
Jaume Funes Artiaga
Psicòleg, educador i periodista català. Ha treballat a l’escola i en diverses administracions, en l’atenció educativa i terapèutica, la supervisió i l’acompanyament d’equips.
Veure’n més
-
Francina Martí
Presidenta de l'Associació de Mestres Rosa Sensat.
Veure’n més
-
Maria Monzó
Graduada en Educació Social per la Universitat Autònoma de Barcelona, Màster en Relacions Internacionals, Seguretat i Desenvolupament per la UAB. Interessada en la coeducació transformadora i emancipadora, la cooperació internacional i la justícia global. A l’Ajuntament de Barcelona s’ha especiali…
Veure’n més
-
Jordi Nomen
Jordi Nomen és professor de secundària a l'Escola Sadako de Barcelona, professor associat de la UAB de Didàctica de les Ciències Socials i màster en filosofia 3/18 per la UdG.
Veure’n més
-
Pilar Lleonart
Llicenciada en Ciències de l'educació per la UB, màster en Psicologia Comunitària per la UB i màster en Direcció de Polítiques Públiques Locals per l'UPF. Llarga experiència en el treball social i educatiu, en el camp dels Equips d'Atenció a la Infància i Adolescència (EAIA´s), d…
Veure’n més
-
Juli Palou
Doctor en filosofia i ciències de l'educació. Professor del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la UB. Formador de formadors. Investigador d'un grup de recerca que tracta sobre les creences del professorat sobre l'ensenyament de la llengüa en contextos plurilingües.
Veure’n més
-
Enric Prats
Professor de Pedagogia de la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona i secretari del Programa MIF, de Millora i Innovació en la Formació de Mestres. Membre de la Comissió de Codi Ètic de la Federació Catalana d’ONG. Havia coordinat la secció Educació i Comunitat, de l’ICE de la UB; l’àm…
Veure’n més
-
Mar Rosàs
Mar Rosàs Tosàs és doctora en filosofia per la Universitat Pompeu Fabra (2012). Ha estat professora de la Universitat de Chicago (2012-2014) i des de 2014 coordina la recerca en ètica aplicada de la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull, on també imparteix docència en l’àmbit de l’Antropo…
Veure’n més
-
Antoni Santisteban
Mestre que ha passat per totes les etapes educatives i que va ser durant deu anys president de l’Associació de Mestres Alexandre Galí dels MRP de Catalunya. Va ser uns anys professor de la Universitat Rovira i Virgili i en el 2007 es va incorporar a la Facultat de Ciències de l’Educació de la Univ…
Veure’n més
-
Núria Tria
Núria Tria és doctora en Antropologia Social per la Universitat de Barcelona (2017), investigadora de la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull i professora del Grau en Educació Social de la UOC, on imparteix les matèries de: “Educació Intercultural” i “Etnografia aplicada a l’Educació …
Veure’n més
-
Francesc Torralba
Francesc Torralba, filòsof, teòleg i docent.
Veure’n més
-
Mariona Massip
Mariona Massip i Sabater és doctoranda de didàctica de les ciències socials a la Universitat Auòtnoma de Barcelona. Participa de les recerques de GREDICS sobre aprendre i ensenyar a interpretar críticament problemes i conflictes contemporanis per entendre el món i poder actuar-hi. S’està especial…
Veure’n més
-
Gustavo González
Ha realitzat estudis de Máster en Investigació Sociològica Aplicada i és Doctor en Didàctica de les Ciències Socials (Universitat Autònoma de Barcelona). Treballa com a professor del Departament de Didàctica de la Llengua, la Literatura i les Ciències Socials de la UAB. Es Membre del GREDICS …
Veure’n més
-
Marina Caireta
Formadora del programa d'educació per la pau de l'Escola de Cultura de Pau de la UAB, es dedica a la formació de professorat en transformació de conflictes. Formada en teatre social i intervenció educativa per la URL, en creativitat i llenguatge expressius en educació per la UB, i en terapia Gest…
Veure’n més
-
Mònica Suils
Llicenciada en ciències Biològiques (Universitat de Girona). Professora de secundària, coordinadora pedagògica del Col·legi Jardí i formadora de professorat. Actualment coordinadora del grup de treball Scientia Omnibus de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona…
Veure’n més
-
Júlia Ramos
Llicenciada en Sociologia i actriu, amb formacions postuniversitaries en Cultura de Pau i en l’ús de les Arts Escèniques per l’Acció Social. Membre del col·lectiu LesAnònimes guanyadores del premi BCNAntimasclista 2018, en col·laboració amb Xamfrà Centre de Música i Escena del Raval. Membre d’Edu…
Veure’n més