Els 10 articles del blog Bofill més llegits el 2021

Notícies

El canvi d'any és un bon moment per donar un cop d’ull enrere i repassar tots els continguts que hem publicat durant el 2021 al blog Bofill per veure quins han estat els temes que han captat més interès. Què ens diu la llista dels articles més llegits sobre els reptes de l’educació a Catalunya?

Què ens diu la llista dels articles més llegits sobre els reptes de l’educació a Catalunya?

En els més de 80 articles publicats durant l’any hem explorat una àmplia varietat de temes al voltant de l’equitat educativa, com els alts nivells de segregació escolar, com fer que la incorporació de les tecnologies digitals a l’aula serveix per millorar els aprenentatges i reduir les bretxes digitals, o què hauria de prioritzar el nou govern per fer un salt endavant en equitat i qualitat.

No et vols perdre cap article, acte, publicació o notícia sobre els projectes de la Fundació? Subscriu-te al butlletí!

Esperem que gaudiu llegint (o rellegint!) alguns dels articles més destacats de l'any. I estigueu atentes al blog Bofill, on anirem publicant més articles, entrevistes, reportatges, infografies… per aportar propostes, idees, recursos, projectes i testimonis del canvi educatiu a Catalunya.

10. Treball per projectes: donar sentit i aplicabilitat als aprenentatges

La recerca més rigorosa ens indica que el treball per projectes es relaciona amb una millora de la satisfacció de l’alumnat envers l’experiència d’ensenyament. En aquest article, Iván Marchán destaca la gran oportunitat que ens dona el treball per projectes per contextualitzar els aprenentatges i així potenciar la motivació i la millora de l’alumnat. Perquè treballar per projectes no és oblidar els continguts, sinó donar-los sentit i aplicabilitat perquè els alumnes vegin la necessitat d’aprendre’ls i experimentin el gaudi de ser capaç d’entendre millor el món en què vivim.

9. Segregació escolar: quin és el problema i quines polítiques municipals funcionen?

La segregació escolar és un dels principals reptes que afronta el sistema educatiu. Des de l'ajuntament més petit fins al Departament d'Educació, són moltes les accions i mesures que es poden fer per combatre la segregació i tenir un sistema educatiu més equitatiu i una societat més cohesionada. En aquest monogràfic recollim una sèrie d'articles, orientacions i experiències per contribuir a reduir la segregació escolar a Catalunya.

8. 15 mesures concretes per guanyar en equitat educativa

De cara a les eleccions del 14 de febrer, la Fundació Bofill vam presentar un conjunt de propostes de política pública per donar resposta a 6 reptes educatius prioritaris en la propera legislatura del Parlament de Catalunya. Aquest article recull les 15 mesures concretes, palanques per al canvi educatiu i per avançar decididament en equitat i qualitat.

7. 100 dies pel canvi educatiu

El nou govern té per endavant posar en marxa les polítiques necessàries i urgents que donin resposta als reptes actuals i que ens encaminin cap a un sistema educatiu més equitatiu. Però, per on hauria de començar el nou Departament d’Educació? Quines accions caldria prioritzar per donar resposta als principals reptes del sistema educatiu? 100 dies pel canvi educatiu és una proposta de les accions que podrien impulsar els nous responsables de l’administració educativa perquè les seves primeres passes contribueixin a posar els pilars del canvi educatiu que Catalunya necessita.

6. Un ecosistema per a la mobilitat social en la petita infància (0-3)

A finals de setembre, el president de la Generalitat anunciava al Parlament la gratuïtat de les places públiques de P2. Entre els impactes esperats d’aquesta mesura, i en línia de les recomanacions d’organismes com l'OCDE o la Comissió Europea, s’espera que la mesura contribueixi a la mobilitat social dels infants provinents d’entorns desafavorits. Eloi Mayordomo apunta en aquest article quines limitacions té la mesura anunciada i si serà suficient per eliminar les principals barreres d’accés i que tots els infants hi accedeixin.

5. “Pensàvem que ser docent no era per a nosaltres”

La falta de professorat d’origen migrant redueix el ventall de referents educatius i fa creure a alumnat migrant que la docència no és per a ells. També implica expectatives de rendiment acadèmic més baixes i la reproducció de desigualtats socioeducatives. Roger Cuartielles n’ha parlat amb professores, expertes… i en aquest reportatge aprofundeix en la necessitat de tenir professorat més divers.

4. El nou decret d’admissió, explicat

El passat 16 de febrer el govern de la Generalitat va aprovar el Decret de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya, que estableix les bases perquè tots els municipis de Catalunya puguin desenvolupar les actuacions bàsiques per lluitar contra la segregació escolar. Quines són les principals mesures desegregadores que el nou decret permet posar en marxa i que caldrà desplegar per assegurar una escolarització equilibrada? Maria Segurola en resumeix en aquest article les principals claus.

3. L’escola híbrida, més enllà d’ordinadors i internet

L’aprenentatge híbrid és més que la utilització de tecnologia digital i entorns virtuals d’aprenentatge: suposa una reorganització temporal i l’impuls de metodologies centrades en l’alumnat. Miquel Àngel Prats explica en aquest article les claus per impulsar un model d’educació híbrida orientat a garantir l’equitat i la millora dels aprenentatges.

2. L’equitat educativa als programes electorals: què proposen els partits?

Quin pes té l'equitat educativa en els programes electorals dels partits que tenen representació al Parlament de Catalunya? Abans de les eleccions del 14-F vam repassar els programes electorals dels partits polítics per veure si inclouen mesures per fer front als principals reptes que el sistema educatiu té sobre la taula.

1. L’estat de l’educació a Catalunya, en infografies

L’Anuari 2020 de la Fundació Bofill posa de manifest que, tot i els esforços que s'han fet i els avenços assolits, el nostre sistema educatiu té encara assignatures pendents: estancament de les trajectòries educatives i abandonament, bretxa digital, desigualtats d’accés a l’educació 0-3 anys i al lleure educatiu, dèficits en la cobertura de beques i en la despesa educativa, entre d’altres. Amb aquest recull d’infografies interactives detallem l’estat d’alguns dels àmbits que cal impulsar per tenir un sistema educatiu més equitatiu i de qualitat.

Però no ens aturem aquí.

El sistema educatiu català té encara per davant moltes oportunitats de millora per caminar cap a una educació equitativa i de qualitat per a tots els infants i joves del país. Per això, aquest 2022 seguirem treballant per aportar solucions concretes, horitzons de millora i eines de canvi per fer possible la transformació de l'educació a Catalunya. 

I comptem amb tu. Hi ha feina a fer. Molta. Però ja tenim disponible el coneixement acumulat per la recerca educativa, experiències d’èxit i un ampli consens per impulsar els canvis necessaris i aconseguir un sistema educatiu equitatiu i de qualitat.

T'animem a estar al dia dels pròxims actes i jornades, publicacions i nous projectes de la Fundació, i a involucrar-t'hi. Només amb el coneixement i l'expertesa del conjunt de la comunitat educativa serem capaços de fer el salt endavant que necessita el sistema educatiu a Catalunya. 

Subscriu-te al butlletí i rebràs periòdicament al teu correu totes les novetats, articles que et poden interessar, publicacions, presentacions i crides a l'acció.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar