8 articles destacats del 2023 per llegir aquest Nadal

El Blog Bofill és un reflex del que fem a la Fundació Bofill durant tot l'any, però també és un espai informatiu i reflexiu que gràcies a les aportacions de tots els col·laboradors, docents i expertes d’àmbits molt diversos ha esdevingut una finestra a noves visions i solucions a reptes compartits i que requereixen mirades diverses.

Entrevistes, reportatges, articles d'anàlisi, dades, infografies, cròniques, resums, vídeos i altres formats ens han servit per parlar d'abandonament escolar, segregació,  oportunitats educatives fora l'escola, equitat digital i moltíssims temes més durant l'any que tanquem.

Aquest any, tanquem amb els recents resultats de PISA molt presents, amb unes dades preocupants en lectura, matemàtiques i ciències que han evidenciat les desigualtats socioeducatives que encara tenim al país. A Catalunya fa anys que sabem quins són els reptes que té el nostre sistema educatiu, però continuem actuant com si no.

Arrosseguem curs rere curs mancances importants que acaben repercutint en els nostres infants i joves, sobretot els que tenen menys recursos. Identificar els problemes és important, però cal responsabilitzar-se i posar-hi solucions. Per això l’any 2024 ha de ser el gran punt d’inflexió que, com PISA ha demostrat, necessitem més que mai.

Per això, hem seleccionat aquests 8 articles destacats del 2023 al Blog Bofill perquè, durant aquest Nadal, puguis llegir i inspirar-te pel canvi educatiu.

1. PISA exigeix un punt d'inflexió: per on cal començar?

Els resultats de l’informe PISA que es van publicar el passat 5 de desembre ens donen un diagnòstic clar de l’educació a Catalunya: estem tocant fons en qualitat i en equitat del sistema educatiu. Els resultats evidencien, una vegada més, que el sistema educatiu català arrossega curs rere curs reptes importants en desigualtats. Aquests resultats han de representar un punt d’inflexió urgent. Cal una ofensiva de país en favor de l’equitat per corregir la situació actual.

Llegeix l'article

Estigues al dia de totes les novetats! Subscriu-te!

* indicates required

2. Les 7 excuses per mantenir l'statu quo i no lluitar contra la segregació escolar

La segregació escolar és un mal instal·lat a Catalunya que reprodueix desigualtats educatives. Però lluitar contra la segregació escolar suposa trencar amb dinàmiques establertes de forma profunda a la nostra societat i, com sempre, el canvi aixeca reaccions. Així, apareixen excuses o mites que suposen bastons a les rodes per a la transformació. Desmuntem les 7 excuses més comuns.

Llegeix l'article de Julián Claramunt

3. 8 propostes locals que funcionen per reduir l'abandonament escolar prematur

Durant el 2023 hem agrupat en la Plataforma Zero Abandonament gairebé un centenar de professionals d’ajuntaments, entitats i centres que han treballat plegats per compartir camins contra l’abandonament escolar. N’hem extret un bon grapat d’aprenentatges, estratègies i iniciatives que contribueixin a no abandonar a cap jove. Compartim 8 elements clau a l’hora d’iniciar una estratègia municipal per la reducció de l’abandonament escolar prematur.

Llegeix les propostes

4. 7 dades per entendre les desigualtats en les activitats extraescolars

L’educació extraescolar és un dret que Catalunya hauria de garantir per tothom. Amb l'enquesta “La cara i la creu de la participació extraescolar”, l’Aliança Educació 360 ens dóna claus per entendre les desigualtats en l’accés a l’educació fora escola. Aportem 7 dades bàsiques per entendre les desigualtats en les activitats extraescolars.

Consulta les 7 dades

5. Repte, risc o oportunitat? El debat dels mòbils a l'escola i què podem aprendre d'Europa

L’ús dels mòbils a l’adolescència i dins dels centres escolars ha estat una de les preocupacions principals de la comunitat educativa aquest mes de novembre. Per contribuir al tema de conversa, hem volgut fer un recull de propostes i estat de la qüestió a altres països d'Europa.

Llegeix l'article d'Eric Roig

6. Tota una comunitat local a favor de la lectura

Per millorar la comprensió lectora dels nostres infants, és indispensable una escola que la posi al centre, però també fa falta tota una comunitat que acompanyi a la lectura per garantir-ne la competència i per a fer d’un infant, un lector: l’escola, la família, la biblioteca, l’ajuntament… Parlem amb diversos professionals de la lectura i l'educació sobre com crear una comunitat local per promoure la lectura.

Llegeix l'article

7. Infografia: L'abandonament escolar prematur a Catalunya, en dades

Catalunya continua al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris. Assolir l’objectiu europeu del 10% d’abandonament escolar prematur en quatre anys és possible si el Departament d'Educació lidera, juntament amb municipis, escoles i instituts, un esforç de país.

Consulta la infografia

8. “Necessitem una política educativa centrada en la justícia, la igualtat i el benestar”

Aina Tarabini, doctora en sociologia i professora de la UAB i directora de l’Anuari 2022, destaca en aquesta entrevista que cal posar al centre el benestar físic, mental i social dels docents, de l’alumnat, i de tots els actors educatius, posant recursos econòmics, humans i temporals allà on més calen.

Llegeix l'entrevista

Vols seguir llegint?