
Educació 360: Educació a temps complet
Educació a temps complet
ObertEls infants desenvolupen la major part de la seva activitat diària fora del seu horari escolar. El temps de migdia, la tarda, el cap de setmana i l’estiu són moments on els nens i nenes poden dur a terme activitats que els agraden, els motiven i que els aporten aprenentatges de vida, que els connecten amb d’altres amics i amigues, altres espais i d’altres interessos.
Estem parlant d’aprenentatges rellevants, que els permetran dibuixar i decidir millor sobre el seu futur. Aprenentatges que generen competències per la vida que els ajudaran en la seva trajectòria escolar, laboral i vital[1].
Però són aquests aprenentages a l’abast de tothom? A Catalunya, un 32% dels infants i joves d’entre 3 i 18 anys no fa cap activitat extraescolar[2]. Això vol dir que un total de 384.000 nens i nenes catalans[3] no tenen accés a aprenentatges que no siguin els de la seva escola o institut. I això significa que no tenen les mateixes oportunitats d’imaginar i construir el seu futur que els infants que si realitzen activitats extraescolars.
La diferència d’accés a aquests aprenentatges entre els infants de primària de famílies amb menys i recursos i les que en tenen més és de fins a 30 punts. Aquesta situació els situa en un clara posició de desavantatge davant les seves aspiracions. Així doncs, podem dir que la tarda, el cap de setmana i l’estiu… és a dir, el temps no lectiu, és on es produeixen més desigualtats.
Què proposem des de l’Educació 360?
L’Educació 360 proposa dissenyar una educació sense límits: ni d’espais, ni de temps, ni econòmics, ni socials. Una educació connectada que, a partir del treball conjunt de la comunitat, ofereixi propostes educatives a tots els seus infants dins i fora de l’escola, avançant cap a l’equitat.
La col·laboració de tots els agents educatius de la comunitat, amb un mateix objectiu i full de ruta, multiplica les oportunitats d’aprenentatge i redueix les desigualtats educatives en el territori. Quan el museu, l’escola, el poliesportiu, l’escola de música, l’associació de teatre, el cau, l’esplai… es connecten i creen un autèntic ecosistema educatiu, amplien els futurs dels infants de la comunitat, especialment dels més vulnerables. L’impacte social sobre la ciutat, el barri i/o la població és també molt important. Tal com diu, aquells territoris amb nivells d’equitat educativa més alts tenen sistemes educatius on els aprenents tenen un rendiment mitjà més alt[4].
Una peça fonamental en aquests ecosistemes són els governs locals. Ells tenen al seu abast la capacitat de coordinar els diversos recursos de la comunitat. També de garantir l’accés de tothom a les activitats extraescolars.
Què fem?
L’Aliança Educació 360 treballa en 4 línies bàsiques d'actuació:
1- Treballem per convertir el dret a aprendre, dins i fora de l'escola, en política pública
2- Promovem i acompanyem experiències d’Educació 360 arreu de Catalunya
3- Sistematitzem i compartim coneixement, metodologia i recerca
4- Construïm una Aliança de país, de la qual en formen part ajuntaments, entitats, centres educatius i professionals de l’àmbit de l’educació
[1] Impacte de les activitats extraescolars de qualitat Educació 360. Octubre 2019. Adaptació informe de la Network For Youth Success de l’Estat de New York
[2] Desigualtats d’aprenentatge en confinament. Sheila González Motos i Xavier Bonal. Març 2020
[3] Estimació, a partir de l’Anuari estadístic de Catalunya de l’Idescat. 2020
[4] Bonal, X i Zancajo, A. (2016) Educació, pobresa i desigualtats. Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda. Generalitat de Catalunya.
Blog
Llegeix els articles relacionats
Per què és important i urgent promoure la participació d’adolescents en activitats fora l’escola?
Per què és important i urgent promoure la participació d’adolescents...
Reconèixer i connectar (educar en la pràctica artística)
Reconèixer i connectar (educar en la pràctica artística)
Publicacions







Video
No t’ho perdis
Reproducció en directe: Més adolescents gaudint del fora escola. Com impulsar la participació adolescent en el lleure?
Actes
Actes anteriors
-
Els casals d’estiu, una oportunitat 360
Els casals d’estiu, una oportunitat 360
Els casals d’estiu són una de les activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil més consolidades i més en alça en el territori català en les que...
22/03/2022 09:00h - 13:30h
Centre Cívic Joan Oliver - Pere Quart
Més informació -
Educar en la pràctica artística, un dret irrenunciable
Educar en la pràctica artística, un dret irrenunciable
La sessió, que tindrà lloc el dijous 3 de desembre, comptarà amb la presentació de la publicació del mateix nom “Educar en la pràctica artística, un dret...
03/12/2020 10:00h - 11:15h
Més informació -
Connexions per l’equitat, eix de la Jornada Anual d’Educació 360
Connexions per l’equitat, eix de la Jornada Anual d’Educació...
Per avançar en una educació compromesa amb l’equitat és necessari reconèixer les activitats del fora escola com una part ineludible del dret a educació i alhora...
05/02/2020 08:00h - 18:30h
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Més informació -
Construïm comunitat amb mirada 360:
Construïm comunitat amb mirada 360:
Voleu saber qui està treballant actualment amb mirada 360 a les Terres de Lleida? Us agradaria conèixer i connectar amb d'altres entitats, centres educatius o...
30/11/2019 08:30h - 13:00h
Espai Cívic Agramunt (Carrer de l’Ensenyament, 17. Agramunt)
Més informació -
Estratègies municipals per promoure oportunitats educatives i mesures per l'equitat
Estratègies municipals per promoure oportunitats educatives i mesures...
La jornada Municipis gironins: compromís amb l’Educació 360 té com a objectiu mostrar com poden avançar els municipis de les comarques gironines alhora d’impulsar...
14/11/2019 08:00h - 12:15h
Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona
Més informació -
Enganxa’t a la mirada 360!
Enganxa’t a la mirada 360!
Treballeu en projectes comunitaris i voleu explorar com connectar la vostra feina amb d’altres agents educatius per generar més i millors oportunitats educatives?...
27/09/2019 15:45h - 19:15h
Centre Cívic Ter (Carrer de Can Sunyer, 46. Girona)
Més informació
Notícies
Estigues informat
Equip
Equip del projecte
-
Laura Mencía
Cap de projectes Educació 360
Llicenciada en Sociologia i postgraduada en Metodologies Participatives per al Desenvolupament Local a la Universitat Autònoma de Barcelona. La seva trajectòria professional arranca en el tercer sector, impulsant la participació i l’associacionisme, i pren cos a l’Administració local, primer …
Veure’n més
-
Marta Requeno
Coordinadora del Passaport Edunauta
Llicenciada en Ciències Polítiques i de l’Administració (UPF), postgrau en Agents de Desenvolupament Internacional (UPC) i màster en Polítiques Públiques i de l’Administració (The Johns Hopkins University i UPF). Professionalment ha estat vinculada més de sis anys a la consultoria social enfo…
Veure’n més
-
Núria Duñó
Coordinadora de l’Aliança Educació 360
Llicenciada en Ciències de l’Educació, especialitat en Pedagogia Terapèutica, per la Universitat de Barcelona (UB), postgrau en Gestió i Direcció de Recursos Humans per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i postgrau en Formació Integral dels Agents Socials per la Universitat Autònom…
Veure’n més