Aquest document explora la relació entre les necessitats de l’alumnat més vulnerable i els recursos humans als centres educatius, identificant tant els reptes com les oportunitats que suposa ampliar i diversificar els equips professionals. A través d’una anàlisi detallada dels diferents perfils (per exemple, tècnics d’educació infantil, tècnics d’integració social, educadors socials, educadors emocionals, promotors escolars, serveis de salut pediàtrica, vetlladores, mestres d’audició i llenguatge o logopedes) es posa de manifest el paper que tenen aquests professionals en el dia a dia de les escoles.
El treball comença presentant el concepte d’educabilitat com a eix central de les polítiques d’atenció a l’alumnat vulnerable i revisa les desigualtats educatives a Catalunya. A partir d’aquí, es descriuen els (nous) perfils professionals que treballen als centres, les seves funcions i les aportacions que fan al sistema educatiu de Catalunya. També s’exploren les experiències de Barcelona, Noruega i Portugal, i s’aporta una visió comparativa sobre models que han impulsat la diversificació dels professionals a les escoles.
Finalment, es presenten els punts forts i febles d’aquest model i es fan recomanacions per millorar l’aprofitament de les diverses experteses al servei de l’equitat educativa.