Aquest apartat de l’Anuari 2024 explora la relació entre la pobresa econòmica i les oportunitats educatives a Catalunya i com revertir-les per mitjà de la millora de les transferències de rendes actuals. Les principals dades destaquen que els alumnes de famílies amb menys recursos econòmics obtenen pitjors resultats acadèmics. A través de les dades de l’informe PISA i d’altres estudis, es demostra que existeix un gradient socioeconòmic clar en les competències, la repetició de curs i l’abandonament escolar prematur, i que així es perpetua el cicle de la pobresa.
Aquest treball també inclou una revisió de la literatura acadèmica sobre l’impacte dels ingressos familiars en els resultats educatius i els mecanismes que expliquen aquest lligam: la inversió en recursos educatius, la implicació parental i els factors ambientals i socials.
A més, s’examinen estudis sobre l’impacte de les transferències de renda condicionades i incondicionades en la millora dels resultats educatius. Finalment, el document destaca una sèrie de recomanacions per enfortir els sistemes de garantia d’ingressos a Catalunya, com la Renda garantida de ciutadania i l’Ingrés mínim vital, a fi d’ajudar les famílies en situació de vulnerabilitat i millorar les oportunitats educatives.