El present article destaca la necessitat d’avaluar i de comprendre la vulnerabilitat de la població infantil a la calor posant l’accent en els espais que usen en el seu dia a dia. Per fer-ho, es presenta l’Índex de Vulnerabilitat al Canvi Climàtic (IVAC) com a eina per identificar les escoles i els entorns escolars que es troben en zones més vulnerables i proporcionar una base per aplicar mesures d’adaptació adequades.
A l’àrea metropolitana de Barcelona, el 15,8 % dels infants de 3 a 12 anys i el 14,2 % dels adolescents de 13 a 16 anys viuen en zones amb alta vulnerabilitat a la calor, segons l’IVAC. Aquest índex també identifica 65 centres educatius ubicats a les zones més vulnerables.
L’article argumenta com l’IVAC pot guiar la planificació incorporant el factor de la vulnerabilitat climàtica desigual dels infants mitjançant la identificació de quatre àmbits d’acció pública: 1) la transformació dels patis escolars en refugis climàtics; 2) la rehabilitació dels centres educatius per millorar-ne el confort tèrmic; 3) la transformació dels entorns escolars i dels espais públics en zones resilients, i 4) la ciència ciutadana amb infants davant la crisi climàtica.
Transformar els centres educatius i els seus entorns escolars incorporant la vulnerabilitat desigual a la calor permet fomentar una adaptació orientada als infants més equitativa i justa. Finalment, es destaca la necessitat d’involucrar els infants com a agents actius en la lluita contra el canvi climàtic, i de promoure la justícia ambiental i l’equitat en les polítiques d’adaptació.