Aquest document aprofundeix en el fenomen del Non Take-Up (NTU), un concepte clau per entendre per què les famílies que tenen dret a ajuts educatius o prestacions socials a la infància no els reben o no els sol·liciten. A Catalunya, molts infants en situació de pobresa no accedeixen a aquestes ajudes per diverses raons, com ara la falta d’informació, la complexitat dels processos administratius o, en alguns casos, la manca de suport institucional. Aquest NTU impedeix que moltes famílies vulnerables es beneficiïn de prestacions dissenyades específicament per a elles. D’aquesta manera, es perpetuen desigualtats econòmiques i socials que impacten directament en les oportunitats educatives dels infants.
En l’anàlisi s’utilitzen com a cas d’estudi els ajuts de menjador, concretament els ajuts gestionats pel Consorci d’Educació de Barcelona. S’examinen els factors que contribueixen al fenomen del NTU i els que constitueixen facilitadors del procés de sol·licitud i concessió dels ajuts. A més, es proposen diverses solucions i recomanacions aplicables a altres ajuts educatius que destaquen la necessitat de simplificar els processos burocràtics, ampliar la informació a les famílies i millorar l’accessibilitat als ajuts, utilitzant eines digitals i processos més inclusius. Així, es planteja com una administració més eficient i accessible pot garantir una educació més equitativa i justa per a tots els infants.