“Millorar les expectatives dels docents augmenta el rendiment dels alumnes més desavantatjats”

RECERCA I ACCIÓ! | EXPECTATIVES DEL PROFESSORAT | LA CRÒNICA

Docents i investigadors van compartir estratègies per projectar expectatives d’èxit respecte a tot l’alumnat en una nova jornada del projecte "Recerca i acció"!

Les expectatives que els docents es formen sobre els alumnes marquen les seves trajectòries educatives. L’impacte es nota en la seva autoestima, en els resultats acadèmics i en decisions tan importants com la tria dels estudis postobligatoris o la mateixa elecció de seguir estudiant. Docents i investigadors van compartir evidències i estratègies per desenvolupar altes expectatives vers tots els alumnes en una nova jornada del projecte Recerca i acció!, impulsat per la Fundació Bofill, que va tenir lloc el dimarts 27 de setembre.

“Els alumnes més beneficiats són els alumnes dels quals es tenen pitjors expectatives”

Els programes que busquen corregir les expectatives esbiaixades del professorat beneficien, sobretot, els alumnes dels quals es tenen pitjors expectatives: d’estatus socioeconòmic baix, d’origen familiar lligat a la migració i amb pitjor expedient acadèmic. És una de les conclusions de l’informe “Són efectius els programes que intervenen en les expectatives del professorat envers el seu alumnat?”, que revisa una trentena d’estudis sobre l’impacte de programes per millorar les expectatives que projecten i transmeten els docents.

El seu autor, el doctor en Psicologia de l’Educació Marc Lafuente, explica que els estudiants milloren la visió que tenen sobre les seves capacitats, i això es tradueix posteriorment en una millora del seu rendiment acadèmic.

↗️ Llegeix el segon butlletí de "Recerca i Acció"

Lafuente descriu tres estratègies principals per assolir-ho. Primer de tot, plantejar tasques exigents i donar oportunitats d’aprenentatge a tot l’alumnat. En segon lloc, donar feedback útil i positiu, que tingui en comptetant els aprenentatges que l’alumne ha assolit correctament, com aquells en què li cal millorar. I per acabar, treballar aspectes socioafectius. “La distància física entre l’alumne i el docent és inversament proporcional a les expectatives d’aprenentatge i a la qualificació que obtindrà”, indica.

“Els agrupaments per nivell augmenten les desigualtats”

Les expectatives, assenyala Jordi Pàmies, doctor en Antropologia Social i Cultural i investigador en educació, es transmeten dins i fora de l’aula, i a través de les estructures escolars. Una de les que genera més desigualtats, assegura, és l’agrupament per nivells: “Mentre que té pocs efectes positius en els alumnes de nivells alts, pertànyer als grups de nivell baix implica rebre inputs de més baixa qualitat, contribueix a tenir una pitjor autoestima, i dificulta que es generi un capital social positiu que porti a la continuïtat educativa”.

📩 Vols rebre el següent monogràfic al correu? Subscriu-te al butlletí!

Per a Rosa Clar, directora de l’institut Tordària de Tordera, “la confecció del grup-classe, que ha de ser necessàriament heterogeni, és un dels elements més importants perquè tot funcioni”. També l’avaluació que “ha de generar confiança” subratlla Patrícia Rey, mestra i directora de l’escola Samuntada de Sabadell. Al seu centre dediquen tres setmanes al final de cada trimestre a preparar l’avaluació i el retorn als estudiants.

“Generar altes expectatives passa per tenir claustres estables i temps”

Les condicions per transmetre altes expectatives vers tots els alumnes passen, segons Rey i Clar, per tenir claustres estables i cohesionats, i temps de coordinació. Lafuente també recomana impulsar programes per millorar les expectatives en la formació inicial i contínua, ja que s’ha demostrat que tenen efectes positius tant en docents novells com amb aquells de llarga trajectòria.

Un dels factors d’èxit més importants, conclou Pàmies, és que les decisions es prenguin d'acord amb evidències i a experiències que s’hagin viscut a l’aula. “Els centres no han de lamentar-se mai pels alumnes que tenen, sinó prendre’n consciència i treballar perquè tant ells mateixos, com els docents i les famílies en tinguin altes expectatives”.

Aquest article pertany al segon butlletí de "Recerca i acció!": Professorat i centres amb altes expectatives. Què ens diu la recerca i com dur-ho a la pràctica?. No et perdis la resta de continguts!

Vols saber-ne més?

Llegeix els articles relacionats