5 claus per treballar les expectatives dels docents i millorar les oportunitats de l’alumnat més feble

Notícies
RECERCA I ACCIÓ! | EXPECTATIVES DEL PROFESSORAT | REFLEXIONS PRÀCTIQUES

La recerca apunta que les expectatives que els docents tenen respecte als seus alumnes són un factor que influeix en els seus resultats, és el que es coneix com a “efecte Pigmalió”. Aquestes expectatives sobre les capacitats o el potencial de l’alumne es relacionen amb prejudicis i estereotips presents a la societat, i poden acabar traslladant-se a la relació amb l’alumnat i les seves famílies, a les propostes d’aprenentatge i també a la manera com els centres educatius organitzen les seves estratègies d’atenció a la diversitat.

Això ens porta a preguntar-nos fins a quin punt es pot revertir el pes d’aquests estereotips i influir en les expectatives dels docents per incrementar les oportunitats educatives de l’alumnat, especialment d’aquell en situació de vulnerabilitat.

És per aquest motiu que a continuació apuntem cinc lliçons o aprenentatges clau que hem pogut extreure del seminari "Pigmalió a l’aula" on es van presentar les conclusions de l’informe “Són efectius els programes que intervenen en les expectatives del professorat envers el seu alumnat?” elaborat per Marc Lafuente.

Clau 1. El perfil i marc competencial docent com a punt de partida

Per a poder treballar eficaçment les expectatives docents dins els programes de formació del professorat, cal redefinir el marc competencial docent, concretant les habilitats i els coneixements que necessita aquest perfil).

L’observació, el diàleg, la mediació, la gestió de la diversitat i la interculturalitat són competències clau associades al desenvolupament i a la projecció d’unes expectatives en positiu.

A partir d’aquest consens, cal dissenyar la formació. Es proposa fer-ho des d’una òptica d'itinerari formatiu (de continuum) i no tant en calaixos estancs.

Clau 2. La fase d’inducció a la docència pot ser part de la solució

Per tal de superar la separació entre formació inicial i formació permanent, i millorar la qualitat del professorat novell en els primers moments d’incorporar-se al centre, la inducció pot resultar una bona resposta per introduir en el centre aquests programes de formació del professorat per aconseguir treballar eficaçment les expectatives docents i l’atenció a la diversitat.

La introducció d’aquests programes en la inducció a la docència hauria de ser el moment per treballar:

  • Les competències de gestió d’aula (que en la formació inicial no es poden treballar).
  • La identitat com a professional que aprèn de manera constant. És important tenir un suport formatiu per contrastar dubtes i garantir que l’accés a la professió no és una experiència frustrant.

↗️ Llegeix el segon butlletí de "Recerca i Acció"

Clau 3: El centre educatiu: L’espai per construir-hi amb els alumnes i les famílies una cultura acollidora

Com fem un centre acollidor i amb altes expectatives envers els alumnes? Els participants del seminari aposten per donar veu als alumnes i familiaritzar-los amb els processos d’aprenentatge, explicitant els processos d’aprenentatge de cada alumne o alumna: expectatives, resultats esperats… Una manera de fer-ho seria a través de l'autoavaluació personal i acadèmica de l’alumne, validada per les seves famílies.

D’altra banda, cal no descuidar aquelles famílies més vulnerabilitzades, les quals - per diversitat cultural, vulnerabilitats socioeconòmiques, etc. - poden estar més allunyades de la institució escolar i poden tenir expectatives més baixes sobre el futur dels seus fills i filles. Per fer-ho, es proposa que des del centre es crei una aula d’acollida/escola de pares i famílies per tal de sumar aquestes famílies al centre i provocar majors connexions entre l’escola i la llar: major assistència a reunions, converses sobre l’escola, etc.

És important que el centre doni a conèixer especialment a aquestes famílies la importància de les seves expectatives en el desenvolupament acadèmic dels seus fills.

En el cas de famílies en les qual hi ha hagut l’anomenat “fracàs escolar”: cal revertir la sensació de culpa de la situació i empoderar-les a través de l’acompanyament, l’escolta… Es proposa fer tallers per compartir aquestes inquietuds.

Clau 4: Generar espais de reflexió entre docents i equip directiu

Per tal d’ampliar les expectatives acadèmiques del professorat, és necessari generar en el centre educatiu espais genuïns formals i no formals de reflexió i escolta docent conjunta de cara a dissenyar formes d’abordar els diferents casos de l’alumnat on influeixen les expectatives dels docents. Per això cal compartir, en part, la tutorització de l’alumnat, autoritzant la veu de tots els agents.

  • Construcció conjunta de casos. Es recomana incorporar professionals de la salut com a membres de l’equip, no com a supervisors.
  • Espai docent per compartir pràctiques i inquietuds individuals
  • Formació setmanal voluntària per a docents per a treballar elements concrets (entre ells, expectatives) i, a més, generar debats pedagògics.

📩 Vols rebre el següent monogràfic al correu? Subscriu-te al butlletí!

Clau 5: Establir formats de treball conjunt i en xarxa amb professionals no docents

Per tal de sumar mirades polièdriques i integrals de l’alumnat, es destaca el potencial d’incorporar als programes agents externs al centre i als seus espais de reflexió. Algunes de les estratègies que es proposaren per a la seva aplicació són:

  • Codocència, destacant especialment el format de parelles de docent i un orientador/a encarregat de donar suport al docent assenyalant les necessitats de l’alumnat a l’aula.
  • Buscar perfils de professionals no docents que augmentin les capacitats del centre de donar oportunitats: referents comunitaris, TIS, TEA, etc.

Aquest article pertany al segon butlletí de "Recerca i acció!": Professorat i centres amb altes expectatives. Què ens diu la recerca i com dur-ho a la pràctica?. No et perdis la resta de continguts!

Vols saber-ne més?


Blog

Llegeix els articles relacionats

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar