Els 10 articles del blog més llegits aquest curs

S’acaba el curs i les vacances d’estiu ja s’acosten… un bon moment per mirar enrere i recuperar els continguts més visitats del blog de la Fundació Bofill al llarg del curs 2021-2022.

Aquest ha estat un curs intens i convuls, i en què encara ens han acompanyat algunes conseqüències de la pandèmia. Un curs també de reivindicacions, canvis i incerteses, però alhora de compromís i de passes endavant en algunes assignatures pendents.

Abandonament escolar, millora de finançament dels centres, dret al lleure educatiu… 10 articles sobre reptes i propostes per millorar l’educació.

Entre els articles més visitats hi trobem aportacions molt diverses amb propostes, idees i testimonis sobre la pluralitat de realitats del sistema educatiu català. I veiem que són un bon reflex d’alguns dels principals reptes actuals: l’abandonament escolar, la millora del finançament dels centres educatius, la segregació escolar o el dret de tots els infants a gaudir del lleure educatiu, entre d’altres.

No et vols perdre cap article, acte, publicació o notícia sobre els projectes de la Fundació? Subscriu-te al butlletí!

Esperem que gaudiu llegint (o rellegint!) alguns dels articles més visitats durant aquest curs. I estigueu atentes al blog Bofill, on podeu trobar més continguts i on continuarem publicant més articles, entrevistes, reportatges, infografies… sobre reptes i propostes per millorar l’educació a Catalunya.

10. “Cal adaptar els recursos que reben els centres a les seves necessitats”

Marcel Pagès és el coautor de La fórmula de l’equitat, una proposta de reforma del sistema de finançament dels centres educatius. En aquesta entrevista explica que l’objectiu de la reforma que plantegen és que les escoles que tenen més complexitat rebin més recursos: "No tots els centres tenen les mateixes necessitats, i per tant no tots els centres necessitaran els mateixos recursos."

9. 4 gràfics sobre la desprotecció dels centres escolars segregats a Catalunya

A Catalunya hi ha 420 centres segregats, 20 més que fa 5 anys. Tot i els esforços per part de molts ajuntaments, Catalunya ha experimentat un augment del nombre de centres segregats degut principalment a la inacció per part de les administracions i a la falta de mesures de protecció d’aquests centres.

8. El nou decret d’admissió, explicat

El Decret de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió, aprovat pel govern de la Generalitat, estableix les bases perquè tots els municipis de Catalunya puguin desplegar les actuacions bàsiques per lluitar contra la segregació escolar. Quins són els principals canvis que inclou el nou decret d’admissió per reduir la segregació escolar?

7. “El lleure educatiu d’estiu hauria de ser un dret universal garantit per a tots els infants i adolescents”

Pere Soler és coautor de la guia Els casals d’estiu: una oportunitat 360, publicada en el marc de l’Aliança Educació 360. En aquesta entrevista ressalta la necessitat que tots els infants i joves, independentment de la seva condició socioeconòmica, puguin accedir a activitats de lleure educatiu, especialment durant l’estiu: “Per a alguns infants, l’estiu és un temps d’aïllament, de desconnexió dels amics, d’inactivitat forçada.”

6. Què ens diuen les noves dades d'abandonament escolar prematur a Catalunya?

L’Enquesta de Població Activa, publicada a finals de gener de 2022, mostra que l’abandonament escolar prematur ha baixat 2,5 punts en un any a Catalunya i se situa en un 14,8%. Es tracta d’una baixada estructural, i per tant no és fruit de polítiques destinades específicament a aquest objectiu, però cal celebrar la millora de les dades i impulsar mesures eficients per prevenir l’abandonament entre l’alumnat més vulnerable.

5. El repte principal: tenir cura de l'educació, en les polítiques i en les pràctiques

Aina Tarabini, directora de l’Anuari de l’Educació 2022 de la Fundació Bofill, ens obre la porta en aquest article al nou Anuari, escrit i dirigit per dones i que veurà la llum aviat. La publicació girarà al voltant d’onze preguntes que considerem imprescindibles per avançar cap a un sistema educatiu que posi la justícia social al centre d’acció: “Des de l’emergència de la COVID-19 el concepte de cures ha inundat els discursos públics, però sense traslladar-se a polítiques i pràctiques concretes.”

4. “Quan més a gust m’he sentit a l’institut és quan més hi he après”

“L’aprenentatge pot créixer fins a un 11% quan es treballa el benestar emocional de l’alumne.” Treballar el benestar emocional de l’alumnat és clau per promoure i millorar l’aprenentatge. També pot contribuir a reduir l’abandonament escolar perquè un bon clima a l’aula ajuda a crear vincle i fa que l’alumnat tingui més ganes de venir i participar a classe. A més, tractar les emocions a l’escola pot fer disminuir els conflictes i dotar els estudiants d’habilitats socials fonamentals per a la vida com l’empatia i el treball en equip.

3. 5 gràfics per ser optimistes sobre l’estat de l’educació a Catalunya

El sistema educatiu català té reptes que cal afrontar amb urgència i determinació per millorar en equitat i qualitat. Però hi ha algunes dades de l’Anuari 2020 que ens mostren el progrés fet en els darrers anys i que ens han de permetre ser optimistes. En plantegem algunes en aquest article.

2. L’estat de l’educació a Catalunya, en infografies

Tot i els esforços que s'han fet i els avenços assolits, el nostre sistema educatiu té encara assignatures pendents: estancament de les trajectòries educatives i abandonament, bretxa digital, desigualtats d’accés a l’educació 0-3 anys i al lleure, dèficits en la cobertura de beques i en la despesa educativa… Consulta en aquest recull d’infografies interactives l’estat d’alguns dels àmbits que cal impulsar per tenir un sistema educatiu més equitatiu i de qualitat.

1. “Si ho deixem tot a la inèrcia, les nenes no es dedicaran a la tecnologia”

Les professions vinculades a l’àmbit científic i tecnològic són de les més prestigioses i amb més capacitat d’influència. Malgrat això, només el 35% dels matriculats en estudis universitaris d’aquest camp a Europa són dones. Algunes escoles i universitats han impulsat projectes per reduir aquesta bretxa, però les expertes reclamen polítiques públiques que impliquin una transformació en tots els centres.

Només amb la visió i les experiències del conjunt de la comunitat educativa serem capaços de fer el salt endavant que el sistema educatiu necessita.

El sistema educatiu català té encara per davant importants oportunitats de millora per caminar cap a una educació equitativa i de qualitat per a tots els infants i joves del país.

T'animem a estar al dia dels pròxims actes i jornades, publicacions i nous projectes de la Fundació, i a involucrar-t'hi. Només amb la visió i les experiències del conjunt de la comunitat educativa serem capaços de fer el salt endavant que necessita el sistema educatiu a Catalunya.