Un 2025 amb propòsit: veus que inspiren la transformació educativa
07/01/2025
Amb l’arribada del 2025, les mirades es dirigeixen cap a nous reptes i oportunitats per avançar cap a un sistema educatiu més just i equitatiu. A la Fundació Bofill, l’any comença amb propòsits clars i ambiciosos.
Quins són els moments clau que han marcat aquest 2024? Quins desafiaments s’entreveuen a l’horitzó per al 2025? I sobretot, què guia a aquells que treballen per fer de l’educació una palanca de canvi social? Entre reptes i propòsits, la missió continua clara: ningú pot quedar enrere en el camí de traçar millors futurs educatius.
A través de set veus expertes, explorem els projectes i esperances que donen forma a un futur més just. Quins són els seus propòsits per al 2025?
Elena Sintes: "Seguir treballant perquè cap alumne quedi enrere per manca de recursos"
Cap de projectes de la Fundació Bofill
Defensar que l'educació és la clau per no deixar ningú enrere és essencial per garantir la continuïtat educativa de tot l'alumnat. L'educació no només és un dret fonamental, sinó també una eina poderosa per assegurar la igualtat d'oportunitats. Assegurar que tots els joves puguin completar la seva formació significa trencar cicles de pobresa, reduir desigualtats i impulsar el desenvolupament social i econòmic del país.
Un repte: Consolidar socialment i políticament la prioritat de la lluita contra l'abandonament escolar prematur. Això implica apostar per polítiques decidides, invertir en programes d'orientació i beques, i prioritzar els centres educatius que estan en pitjors condicions.
Un propòsit per al 2025: Seguir treballant perquè cap alumne quedi enrere per manca de recursos.
Un destacat del 2024: La foto completa de l'abandonament escolar a Catalunya.
Roser Argemí: “Que totes les escoles siguin un reflex de la diversitat social del seu entorn”
Directora del programa Magnet
Durant aquests deu anys, Magnet ha demostrat que revertir la segregació escolar és possible gràcies a l'esforç col·lectiu. Hem vist casos d'èxit on centres educatius han trencat l'estigma i s'han equilibrat amb el seu entorn. És un programa que inspira i mostra que la cohesió social és assolible.
Un repte: Avançar en les mesures contundents contra la segregació escolar, com regular els concerts educatius per fer una planificació ajustada, protegir els centres complexos de la matrícula viva i garantir l'estabilitat de plantilles en aquests centres.
Un propòsit per al 2025: Que totes les escoles siguin un reflex de la diversitat social del seu barri o municipi.
Un destacat del 2024: Els 10 anys del Programa Magnet, que demostren que revertir la segregació escolar és possible.
Héctor Gardó: "Més i millors oportunitats digitals perquè cap infant quedi sol davant d'una pantalla"
Director d'Equitat Digital
El 2024 ha estat l'any en què el nostre laboratori ha estat reconegut com un espai de referència per dissenyar mesures concretes que ja tenen impacte en les escoles més desfavorides. Això ens apropa a l’objectiu de garantir que cap infant quedi enrere en un entorn cada cop més digital.
Un repte: Escalar els models que han funcionat per arribar a més escoles vulnerables, crear aliances sòlides amb entitats locals i traduir els coneixements en polítiques públiques efectives.
Un propòsit per al 2025: Fer de l’equitat digital una realitat tangible que transformi la vida dels infants més vulnerables.
Un destacat del 2024: El laboratori d’Equitat Digital ha estat un punt de trobada clau per reflexionar, connectar persones i impulsar iniciatives que milloren les oportunitats educatives.
Marta López: "Que entendre el que llegim sigui un dret garantit per tot infant"
Directora del programa Lecxit
Les dades mostren que la comprensió lectora continua sent desigual en funció del context. Lecxit és un referent lector per a molts infants que no el tenen a casa, transformant no només la seva relació amb la lectura, sinó també les seves oportunitats de futur.
Un repte: Mobilitzar la comunitat per garantir una xarxa d'oportunitats lectores més enllà de l'escola: biblioteques socials, voluntariat actiu i municipis compromesos que integrin la lectura en la seva acció social.
Un propòsit per el 2025: Que entendre el que llegim sigui un dret garantit per a tot infant.
Un destacat del 2024: 2.200 infants han tingut acompanyament lector d’un voluntari o 35.500 han continuat llegint durant les vacances gràcies a ‘Guanyem un estiu lector’.
Miquel Àngel Alegre: "Que l'equitat sigui una realitat en totes les polítiques educatives"
Cap de projectes de la Fundació Bofill
El 2024 ha estat clau per identificar tres vincles entre pobresa i educació: la situació de pobresa dificulta els resultats educatius, l'educació pot trencar el cercle de la pobresa i, alhora, un sistema educatiu mancat de recursos no pot revertir aquesta realitat.”
Un repte: Que l’equitat educativa deixi de ser un concepte buit i esdevingui un criteri estructural en la planificació de recursos. Això significa invertir en educació com a motor de progrés individual i col·lectiu, i deixar enrere programes pedaç per abordar desigualtats estructurals.
Un propòsit per al 2025: Que l’equitat sigui una realitat en totes les polítiques educatives.
Un destacat del 2024: La pobresa en l’educació: hem evidenciat com l'educació pot prevenir l'herència de la pobresa, però també com un sistema educatiu pobre perpetua aquesta connexió.
Rosalina Alcalde: “Que més municipis desenvolupin plans Zero Abandonament i s’enforteixin les xarxes locals”
Directora contra l'abandonament escolar
Els grups de co-creació de Plans Locals pel Zero Abandonament han marcat un abans i un després en el compromís municipal contra l’abandonament. Un procés que ha involucrat 15 municipis amb l’acompanyament de la Plataforma. Les experiències acumulades, juntament amb la publicació de la Guia Municipis que no Abandonen i la xarxa creada el 2023, han estat la base de l'èxit.
Un repte: Que els plans s’implementin de manera efectiva i sostenible, i s'expandeixi la iniciativa a més municipis. Que les experiències reeixides serveixin per inspirar i mobilitzar altres territoris.
Un propòsit per al 2025: Convertir els plans en accions reals i impulsar que més municipis en desenvolupin i s'enforteixin les xarxes locals.
Un destacat del 2024: Hem cocreat 15 plans locals contra l'abandonament escolar prematur i hem desenvolupat una guia per fer-ho possible.
Maria Truñó: "Que l'educació 360 estigui més ben repartida i al cor de les polítiques públiques"
Directora de l'Aliança Educació 360
Ni més ni menys, 140.000 infants i adolescents s'han quedat aquest curs sense activitats extraescolars i més del doble sense activitats d'estiu. A Catalunya, tenim consens, compromisos i aliances per fer un pas endavant i enfortir les polítiques públiques. I, com a mínim, assegurar dues tardes d'activitats extraescolars i dues setmanes d'activitats d'estiu per a tots els infants i adolescents, garantint que hi arriben els que habitualment en queden fora.
Un repte: Ser capaces d'articular el consens ampli que ja tenim per aconseguir universalitzar l'accés a les extraescolars i d'estius des del municipalisme.
Un propòsit per al 2025: Que les oportunitats més enllà de l'escola estiguin més ben repartides i al cor de les polítiques públiques.
Un destacat del 2024: L'Aliança Educació 360 ha arribat a aglutinar més de 400 entitats i institucions.