Orientació per lluitar contra l’abandonament escolar. El cas de Viladecans

RECERCA I ACCIÓ! | ORIENTACIÓ | LA MIRADA PROFESSIONAL

L’Ajuntament de Viladecans fa dècades que va fer una aposta per exercir d’autèntica administració educativa, assumint que és des del municipi i la proximitat, malgrat la manca de competències educatives formals, on cal lluitar per oferir oportunitats educatives al llarg i ample de la vida de les persones. En aquest marc, la lluita contra l’abandonament educatiu ha estat bandera d’una política decididament liderada pel municipi en coresponsabilitat amb tots els agents implicats. Amb èxit.

Parlem amb la Gisela Navarro, 2ª tinenta d’alcalde d’Acció Comunitària i Igualtat d’Oportunitats i Portaveu del Grup Municipal, sobre com els programes d’orientació impulsats a la ciutat de Viladecans són crucials contra l’abandonament escolar i l’èxit educatiu.

Quins són els factors claus de l’èxit en l’orientació al territori?

1. Un lideratge polític i tècnic decidit. Jo crec que Viladecans és una ciutat que ha demostrat aquest lideratge i ho ha demostrat econòmicament, amb una inversió valenta en educació. Viladecans, té un Pla Local per a la Millora de l’Èxit Educatiu, que és un conveni amb la Generalitat de Catalunya, amb la nostra delegació territorial, que fa que conjuntament puguem tenir un mateix objectiu i anar caminant de la mà. Creiem que tenir una molt bona relació amb l'ens competent és bàsic perquè a més, també que estem creant un ecosistema de relacions reals i de confiança, i això reverteix en els centres educatius i reverteix en la nostra manera de treballar.
  2. La metodologia de treball. L’Ajuntament de Viladecans disposa d’espais de participació i coordinació (Xarxa 0-6, Xarxa d’Innovació educativa, Xarxa TET, comissions d’orientació i noves oportunitats, Taula de necessitats bàsiques…) que impulsen tots els projectes que han fet avançar la ciutat en matèria d’orientació d’èxit educatiu. Aquestes xarxes actuen en un context que va més enllà de l’escola i són territorialment pròximes i integrades, professionalment plurals (innovació oberta) i socialment transformadores (innovació social).
  3. La implicació dels agents. Autoritats educatives, centres educatius, serveis a les persones, empreses i entitats locals participen conjuntament en la identificació i solució de problemes relacionats amb l’orientació de forma corresponsable, amb una visió d’educació 360. Quan parlem d’orientació, el món de l’empresa és totalment bàsic. A Viladecans tenim a més de 40 empreses treballant directament amb els alumnes dels instituts i de primària. Com a exemple, tenim a empreses tecnològiques molt potents que co-tutoritzen treballs de recerca d’alumnes de secundària de la ciutat. Per nosaltres també és cabdal treballar amb altres ciutats, per això el Departament de Projectes Europeus de Viladecans és crucial per tal d’actuar com a nexe d'unió amb altres regions del món i d'Europa.

Què cal per fer possible els factors claus de l’èxit al territori?

Per desenvolupar o crear qualsevol servei públic necessitem realitzar una inversió econòmica, i això en educació és cabdal. Però evidentment necessitem bons professionals, i això vol dir una molt bona formació dels mateixos. Necessitem també una detecció real del que passa al territori: Detectar la situació de vulnerabilitat de les nostres famílies, perquè la igualtat d'oportunitats es basa quan, bé, quan tens realment aquesta detecció ben feta i treballada.

Quan parlem d'orientació el traspàs d’etapes és un moment clua, no només a les darreres etapes educatives. Hem de començar a orientar la primària, treballar les intel·ligències múltiples, treballar l'entorn personal de l'aprenentatge d'un alumne al ritme del seu aprenentatge.

L’orientació ha de ser emocional, vital, educativa, laboral. Això comporta posar en comú les experteses dels diferents departaments i crear a través d’un servei integral però únic, amb protocols ben establerts en favor de la persona orientada.

Quines són les palanques clau a Viladecans?

Per desenvolupar un bon projecte d'èxit educatiu a una ciutat, el treball en xarxa és bàsic. Des de Viladecans es treballa l’orientació d’una manera innovadora en aquest sentit, en la qual diferents agents de l’entorn (autoritats educatives, centres educatius, serveis a les persones, empreses i entitats locals) participen conjuntament en la identificació i en la solució de problemes relacionats amb l’orientació de forma corresponsable, amb una visió d’educació 360. A destacar, el paper de l’empresa com a orientadora i motivadora de joves ja que és cabdal en l’èxit a Viladecans.

Des de la nostra ciutat treballem l’orientació per millorar l’èxit educatiu de la nostra ciutadania, perquè entenem l’educació com el factor clau per al futur de la societat. La nostra missió de ciutat és arribar al 2030 amb Abandonament Zero i amb tots els alumnes nascuts a partir del 2010 amb estudis postobligatoris i superiors. Entenem que la nostra ciutat serà millor si la nostra gent està millor formada.

L’èxit escolar s’ha de treballar en línia amb els ODS de l’Agenda 2030 de Nacions Unides i dels objectius d’innovació de l’Agenda Urbana de la Unió Europea, i contribuir a la mobilitat socioeconòmica ascendent de la ciutadania de Viladecans i a la millora de la seva qualitat de vida. Sense aquesta estratègia clara i aquest impuls polític seria inviable la seva reeixida.

📩 Vols rebre el següent monogràfic al correu? Subscriu-te al butlletí!

Aquest article pertany al tercer butlletí de Recerca i acció!: Municipis contra l’abandonament: la clau en l’orientació i les dades . No et perdis la resta de continguts!

Vols saber-ne més?