Els 12 articles més llegits del Blog Bofill del 2022 per rellegir aquest Nadal
22/12/2022
![Notícies Notícies](https://fundaciobofill.cat/uploads/images/8/w/2/79o-articles_mes_llegits_2240x800px.jpg)
El Blog Bofill és un reflex del que fem a la Fundació Bofill durant tot l'any, però també és un espai informatiu i reflexiu que gràcies a les aportacions de tots els col·laboradors, docents i expertes d’àmbits molt diversos ha esdevingut una finestra a noves visions i solucions a reptes compartits i que requereixen mirades diverses.
Entrevistes, reportatges, articles d'anàlisi, dades, infografies, cròniques, resums, vídeos i altres formats ens han servit per parlar d'abandonament escolar, segregació, salut mental a l'escola, oportunitats educatives fora l'escola, equitat digital i moltíssims temes més durant l'any que tanquem. Hem seleccionat els 12 articles més llegits del 2022 al Blog perquè aprofitis les estones entre torrons i regals llegint (o rellegint) sobre l'educació a Catalunya.
12. Infografia: L'abandonament escolar prematur a Catalunya, en dades
Catalunya continua al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris, tot i haver reduït notablement les xifres d’abandonament escolar prematur en les darreres dècades des d’un 32,9% l’any 2008 a un 14,8% l’any 2021. Uns 74.403 joves catalans han abandonat prematurament el sistema educatiu l'any 2021, una xifra semblant a la població de Manresa. Què ens diuen les dades sobre l'abandonament escolar a Catalunya?
11. Estem d’estrena! Et presentem ‘Recerca i acció!’
Posem en marxa el butlletí ‘Recerca i acció!’, un espai dirigit molt especialment a les persones vinculades professionalment a l’àmbit educatiu, on aprofundim en resultats de recerques útils per enfortir la pràctica, i parlem d’accions educatives que es consoliden i milloren de la mà de la reflexió, l’avaluació i la recerca. Amb la mirada posada en avançar cap a una educació que assegura oportunitats a tots els infants, nois i noies, i que contribueix a reduir les desigualtats.
Llegeix l’article de Núria Comas
10. La revolució digital no és digital: 3 reflexions per educar les tecnologies que ja ens estan transformant
Volem un sistema educatiu més digital, però també més crític, humà i divers. On l’estratègia d’urgència no congeli els debats necessaris al voltant dels riscos. Assignant recursos allà on més calen perquè les tecnologies tanquin esquerdes, no les eixamplin.
Llegeix l’article d’Héctor Gardó
![](https://fundaciobofill.cat/uploads/images/7/d/l/uuj-qvs-ed-banner-butlleti-2240x1143.png)
9. “Invertir en lectura vol dir invertir en la construcció de societats intel·ligents i preparades, capaces de fer front als reptes de futur”
Marta López és la directora del projecte Lecxit, programa que té l’objectiu incrementar l'èxit educatiu dels infants a través de la millora de la comprensió lectora. En el marc del Lecxit, des de fa 3 anys s’impulsa la campanya “Guanyem un estiu lector” per fomentar la lectura durant les vacances entre els infants de 4t, 5è i 6è de primària.
Relacionat: Un repàs al 2022 de la Fundació Bofill
8. Quatre gràfics sobre la desprotecció dels centres escolars segregats a Catalunya
A Catalunya hi ha 420 centres segregats, 20 més que fa 5 anys. Tot i els esforços per part de molts ajuntaments, Catalunya ha experimentat un preocupant augment del nombre de centres segregats degut principalment a la inacció per part de les administracions i a la falta de mesures de protecció d’aquests centres.
Llegeix l’article de Guillermo Oteros
7. “El lleure educatiu d’estiu hauria de ser un dret universal garantit per a tots els infants i adolescents”
Pere Soler (Liberi. Grup de Recerca en Infància, Joventut i Comunitat a l'Institut de Recerca Educativa - Universitat de Girona) és coautor de la guia Els casals d’estiu: una oportunitat 360 conjuntament amb Cristina Casas, Edgar Iglesias i Narcís Turon. Publicada en el marc del projecte Estiu Enriquit de l’Aliança Educació 360, la guia proporciona indicacions per als ajuntaments per acostar-se a un model de casals d’estiu que connecti agents del municipi i afavoreixi els aprenentatges de qualitat per a tots els infants i joves.
![](https://fundaciobofill.cat/uploads/images/m/9/o/e7e-lq9-entrevista_bofill_peresoler_2240x800px.jpg)
6. “Quan més a gust m’he sentit a l’institut és quan més hi he après”
Treballar el benestar emocional de l’alumnat és clau per promoure i millorar l’aprenentatge. També pot contribuir a reduir l’abandonament escolar perquè un bon clima a l’aula ajuda a crear vincle i fa que l’alumnat tingui més ganes de venir i participar a classe. A més, tractar les emocions a l’escola pot fer disminuir els conflictes i dotar els estudiants d’habilitats socials fonamentals per a la vida com l’empatia i el treball en equip.
Llegeix el reportatge de Roger Cuartielles
5. "Que hi ha una relació entre provisió privada de l'educació, mercantilització i desigualtats és ja un consens internacional"
La recerca internacional mostra que sense una regulació eficaç els models de provisió mixta (pública i privada subvencionada) com el català tendeixen a augmentar la segregació escolar i les desigualtats educatives. Clara Fontdevila, Adrián Zancajo i Antoni Verger són els autors de l’informe La concertada a debat. L’estudi analitza la regulació del model català de concerts i el compara amb altres sistemes educatius per identificar àmbits de millora i proposar reformes.
Llegeix l’entrevista als autors de l’informe
4. El repte principal: tenir cura de l'educació, en les polítiques i en les pràctiques
Fa dos anys ningú de nosaltres podia imaginar que una pandèmia sanitària portaria a l’aïllament domiciliari de milions de persones arreu del món i al consegüent tancament massiu de totes les escoles, independentment de la seva modalitat o etapa educativa. L’esperit de l’Anuari 2022 és posar el concepte de cura al centre. I això ho fa tant en la selecció de temes, com en les autories, les perspectives i les mirades.
Llegeix l’article d’Aina Tarabin
![](https://fundaciobofill.cat/uploads/images/r/a/2/q93-quv-anuari-2022_2240x800px.jpg)
3. Què ens diuen les noves dades d'abandonament escolar prematur a Catalunya?
L’Enquesta de Població Activa, publicada a finals de gener de 2022, mostra que l’abandonament escolar prematur ha baixat 2,5 punts en un any a Catalunya i se situa en un 14,8%. Tot i tractar-se d’una baixada estructural de l’abandonament, i per tant no ser fruit de polítiques destinades específicament a aquest objectiu, cal celebrar la millora de les dades i impulsar mesures eficients per prevenir l’abandonament entre l’alumnat més vulnerable.
Llegeix l’article de Laura Cardús
2. Cinc gràfics per ser optimistes sobre l’estat de l’educació a Catalunya
El sistema educatiu català té molts reptes al davant: combatre els alts nivells de segregació escolar, reduir l’abandonament, promoure oportunitats educatives fora l’escola per a tots els infants i joves, la transformació del sistema educatiu… Reptes que cal afrontar amb urgència i determinació per millorar en equitat i qualitat. Però hi ha algunes dades que ens mostren el progrés fet en els darrers anys i que ens han de permetre ser optimistes. En plantegem algunes:
1. “Si ho deixem tot a la inèrcia, les nenes no es dedicaran a la tecnologia”
Les professions vinculades a l’àmbit científic i tecnològic són de les més prestigioses, més ben remunerades i amb més capacitat d’influència. Malgrat això, només el 35% dels matriculats en estudis universitaris d’aquest camp a Europa són dones. Algunes escoles i universitats han impulsat projectes per reduir aquesta bretxa, però les expertes reclamen polítiques públiques que impliquin una transformació en tots els centres.
Llegeix el reportatge de Mireia Rom Salvador
![](https://fundaciobofill.cat/uploads/images/x/q/w/xq8-nenes-tecnologia.jpg)