Els 12 articles més llegits del Blog Bofill del 2022 per rellegir aquest Nadal

El Blog Bofill és un reflex del que fem a la Fundació Bofill durant tot l'any, però també és un espai informatiu i reflexiu que gràcies a les aportacions de tots els col·laboradors, docents i expertes d’àmbits molt diversos ha esdevingut una finestra a noves visions i solucions a reptes compartits i que requereixen mirades diverses.

Entrevistes, reportatges, articles d'anàlisi, dades, infografies, cròniques, resums, vídeos i altres formats ens han servit per parlar d'abandonament escolar, segregació, salut mental a l'escola, oportunitats educatives fora l'escola, equitat digital i moltíssims temes més durant l'any que tanquem. Hem seleccionat els 12 articles més llegits del 2022 al Blog perquè aprofitis les estones entre torrons i regals llegint (o rellegint) sobre l'educació a Catalunya.

📩 Vols estar al dia dels articles del Blog Bofill? Subscriu-te al butlletí i rep les informacions al teu correu!

12. Infografia: L'abandonament escolar prematur a Catalunya, en dades

Catalunya continua al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris, tot i haver reduït notablement les xifres d’abandonament escolar prematur en les darreres dècades des d’un 32,9% l’any 2008 a un 14,8% l’any 2021. Uns 74.403 joves catalans han abandonat prematurament el sistema educatiu l'any 2021, una xifra semblant a la població de Manresa. Què ens diuen les dades sobre l'abandonament escolar a Catalunya?

Consulta la infografia

11. Estem d’estrena! Et presentem ‘Recerca i acció!’

Posem en marxa el butlletí ‘Recerca i acció!’, un espai dirigit molt especialment a les persones vinculades professionalment a l’àmbit educatiu, on aprofundim en resultats de recerques útils per enfortir la pràctica, i parlem d’accions educatives que es consoliden i milloren de la mà de la reflexió, l’avaluació i la recerca. Amb la mirada posada en avançar cap a una educació que assegura oportunitats a tots els infants, nois i noies, i que contribueix a reduir les desigualtats.

Llegeix l’article de Núria Comas

10. La revolució digital no és digital: 3 reflexions per educar les tecnologies que ja ens estan transformant

Volem un sistema educatiu més digital, però també més crític, humà i divers. On l’estratègia d’urgència no congeli els debats necessaris al voltant dels riscos. Assignant recursos allà on més calen perquè les tecnologies tanquin esquerdes, no les eixamplin.

Llegeix l’article d’Héctor Gardó

9. “Invertir en lectura vol dir invertir en la construcció de societats intel·ligents i preparades, capaces de fer front als reptes de futur”

Marta López és la directora del projecte Lecxit, programa que té l’objectiu incrementar l'èxit educatiu dels infants a través de la millora de la comprensió lectora. En el marc del Lecxit, des de fa 3 anys s’impulsa la campanya “Guanyem un estiu lector” per fomentar la lectura durant les vacances entre els infants de 4t, 5è i 6è de primària.

Llegeix l’entrevista

Relacionat: Un repàs al 2022 de la Fundació Bofill

8. Quatre gràfics sobre la desprotecció dels centres escolars segregats a Catalunya

A Catalunya hi ha 420 centres segregats, 20 més que fa 5 anys. Tot i els esforços per part de molts ajuntaments, Catalunya ha experimentat un preocupant augment del nombre de centres segregats degut principalment a la inacció per part de les administracions i a la falta de mesures de protecció d’aquests centres.

Llegeix l’article de Guillermo Oteros

7. “El lleure educatiu d’estiu hauria de ser un dret universal garantit per a tots els infants i adolescents”

Pere Soler (Liberi. Grup de Recerca en Infància, Joventut i Comunitat a l'Institut de Recerca Educativa - Universitat de Girona) és coautor de la guia Els casals d’estiu: una oportunitat 360 conjuntament amb Cristina Casas, Edgar Iglesias i Narcís Turon. Publicada en el marc del projecte Estiu Enriquit de l’Aliança Educació 360, la guia proporciona indicacions per als ajuntaments per acostar-se a un model de casals d’estiu que connecti agents del municipi i afavoreixi els aprenentatges de qualitat per a tots els infants i joves.

Llegeix l’entrevista

6. “Quan més a gust m’he sentit a l’institut és quan més hi he après”

Treballar el benestar emocional de l’alumnat és clau per promoure i millorar l’aprenentatge. També pot contribuir a reduir l’abandonament escolar perquè un bon clima a l’aula ajuda a crear vincle i fa que l’alumnat tingui més ganes de venir i participar a classe. A més, tractar les emocions a l’escola pot fer disminuir els conflictes i dotar els estudiants d’habilitats socials fonamentals per a la vida com l’empatia i el treball en equip.

Llegeix el reportatge de Roger Cuartielles

5. "Que hi ha una relació entre provisió privada de l'educació, mercantilització i desigualtats és ja un consens internacional"

La recerca internacional mostra que sense una regulació eficaç els models de provisió mixta (pública i privada subvencionada) com el català tendeixen a augmentar la segregació escolar i les desigualtats educatives. Clara Fontdevila, Adrián Zancajo i Antoni Verger són els autors de l’informe La concertada a debat. L’estudi analitza la regulació del model català de concerts i el compara amb altres sistemes educatius per identificar àmbits de millora i proposar reformes.

Llegeix l’entrevista als autors de l’informe

4. El repte principal: tenir cura de l'educació, en les polítiques i en les pràctiques

Fa dos anys ningú de nosaltres podia imaginar que una pandèmia sanitària portaria a l’aïllament domiciliari de milions de persones arreu del món i al consegüent tancament massiu de totes les escoles, independentment de la seva modalitat o etapa educativa. L’esperit de l’Anuari 2022 és posar el concepte de cura al centre. I això ho fa tant en la selecció de temes, com en les autories, les perspectives i les mirades.

Llegeix l’article d’Aina Tarabin

3. Què ens diuen les noves dades d'abandonament escolar prematur a Catalunya?

L’Enquesta de Població Activa, publicada a finals de gener de 2022, mostra que l’abandonament escolar prematur ha baixat 2,5 punts en un any a Catalunya i se situa en un 14,8%. Tot i tractar-se d’una baixada estructural de l’abandonament, i per tant no ser fruit de polítiques destinades específicament a aquest objectiu, cal celebrar la millora de les dades i impulsar mesures eficients per prevenir l’abandonament entre l’alumnat més vulnerable.

Llegeix l’article de Laura Cardús

2. Cinc gràfics per ser optimistes sobre l’estat de l’educació a Catalunya

El sistema educatiu català té molts reptes al davant: combatre els alts nivells de segregació escolar, reduir l’abandonament, promoure oportunitats educatives fora l’escola per a tots els infants i joves, la transformació del sistema educatiu… Reptes que cal afrontar amb urgència i determinació per millorar en equitat i qualitat. Però hi ha algunes dades que ens mostren el progrés fet en els darrers anys i que ens han de permetre ser optimistes. En plantegem algunes:

Llegeix l’article

1. “Si ho deixem tot a la inèrcia, les nenes no es dedicaran a la tecnologia”

Les professions vinculades a l’àmbit científic i tecnològic són de les més prestigioses, més ben remunerades i amb més capacitat d’influència. Malgrat això, només el 35% dels matriculats en estudis universitaris d’aquest camp a Europa són dones. Algunes escoles i universitats han impulsat projectes per reduir aquesta bretxa, però les expertes reclamen polítiques públiques que impliquin una transformació en tots els centres.

Llegeix el reportatge de Mireia Rom Salvador

En vols més?