Un repàs al 2022 de la Fundació Bofill
22/12/2022
Un any més, des dels diferents projectes de la Fundació Bofill aquest ha estat un any intens treballant per contribuir a reduir les desigualtats i aconseguir un sistema educatiu més equitatiu i de qualitat. Dotze mesos donen per a moltíssima activitat, però en aquest article us hem intentat resumir les claus de cada programa de la Fundació mentre ja treballem en el 2023!
Relacionat: Els 12 articles més llegits del Blog Bofill del 2022 per rellegir aquest Nadal
Zero Abadonament: Dades i propostes per erradicar l’abandonament escolar prematur a Catalunya
Malgrat haver reduït notablement les xifres d’abandonament en les darreres dècades, Catalunya continua al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris. Per revertir-ho cal situar la lluita contra l’abandonament com una prioritat de país.
- Descarrega l’agenda de xoc contra l’abandonament escolar a Catalunya
- “Abandonar els estudis es tradueix en una clara reducció de les oportunitats vitals dels joves”
Anuari 2022: Els reptes de l’educació a Catalunya
Les reformes educatives només són viables i sostenibles si promouen el benestar i la implicació del professorat amb els recursos i suports necessaris. 15 autores, amb les aportacions de més de 100 expertes i professionals de l’educació, aborden 11 reptes per guanyar en equitat educativa i aporten propostes concretes i possibles de millora en l’Anuari 2022 dirigit per Aina Tarabini.
- Descarrega l’informe 'Els reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2022'
- Benestar docent i 11 palanques per avançar en equitat
Suport Educatiu: Multipliquem les oportunitats d’èxit educatiu
Suport Educatiu. Acompanyament per accelerar oportunitats és un dels grans reptes del curs 2022-23. Un projecte de millora de tres competències clau per a l’èxit educatiu de l’alumnat (comprensió lectora, competència matemàtica i habilitats socioemocionals) en el marc d’una avaluació d’impacte i d’una línia de recerca que en validarà l’eficàcia. Hi participen més de 10.000 alumnes de Catalunya, Andalusia, Ceuta i Melilla.
- T'expliquem el projecte Suport Educatiu en un minut!
- La Fundació Bofill impulsa 3 projectes de suport educatiu destinats a reforçar l’Ingrés Mínim Vital
Educació 360: El municipis, peça clau per fer efectiu el dret d’infants i joves a oportunitats educatives de qualitat també fora l’escola
Són molts els ajuntaments que formen part de l’Aliança 360 lideren polítiques que permeten mobilitzar i activar els recursos i potencials educatius de la comunitat per posar-los a l’abast de tots els infants i joves. Tot i així, és imprescindible més inversió pública per aconseguir que les famílies més vulnerables puguin tenir-hi accés.
- Municipis 360, municipis d’oportunitats. 28 mesures per a una legislatura d’Educació a Temps Complet (2023-2027)
- "Proporcionar als infants activitats educatives a les tardes ajuda al benestar dels nens i les famílies, però també a prevenir el fracàs escolar"
DeSegregAcció: Per un país sense escoles segregades
La segregació escolar és un dels principals problemes socials a Catalunya i encara no està resolt. Encara el 18% dels centres educatius estan segregats respecte al seu entorn, fet que comporta un risc greu per a les seves oportunitats educatives i per a la cohesió social. En un context de creixement de les desigualtats i de qüestionament de les democràcies hem de garantir que l’escola sigui un espai de trobada i de futur per a tothom.
- Sobreoferta educativa i segregació escolar: riscos i oportunitats.
- Terrassa, o com mostrar a les famílies aquells centres menys populars
Recerca i Acció: Convertim el coneixement en palanques per a una millor educació!
Aquest any hem posat en marxa el butlletí “Recerca i acció” un espai dirigit molt especialment a les persones vinculades professionalment a l’àmbit educatiu, amb l’objectiu de contribuir a transformar el coneixement sobre l’educació i l’aprenentatge en accions generadores d’oportunitats.
Llegeix els primers monogràfics del projecte:
Lecxit: Les famílies, aliades de la lectura
A Catalunya, 1 de cada 4 infants finalitza la primària amb un nivell baix o mig baix en comprensió lectora. Des del programa LECXIT, aquest 2022 hem fet possible que 1.900 infants gaudeixin d’un referent lector cada setmana, hem fomentat que 25.000 infants continuïn llegint en temps de vacances, i hem llançat una crida per a sumar aliances en la tasca de capacitar les famílies en l’acompanyament lector dels seus fills i filles. Després de més de 10 anys de trajectòria, continuem treballant perquè cap infant no es quedi sense oportunitats lectores.
- Suma’t a la crida “Les famílies, aliades de la lectura”
- Mig curs de diferència en competència lectora a 4t de primària entre l’alumnat que té acompanyament lector familiar i el que no
Passaport Edunauta: Continuem promovent l’equitat i la connexió dels aprenentatges al territori
El programa present a 29 territoris amb més d'11.400 infants participants ofereix més de 1.200 activitats amb potencial educatiu per a seguir aprenent més enllà de l’escola i connectar amb l'entorn. Cal seguir impulsant actuacions integrals als municipis que sumin el treball de més agents diversos a favor de l’equitat en l’accés de l'educació fora escola.
- Passaport Edunauta: continuem impulsant l’equitat més enllà de l’escola
- L'equitat al centre de les activitats fora escola: reflexions de la jornada de comunitat de Passaport Edunauta
Estiu enriquit: Activitats d’estiu per potenciar la igualtat d’oportunitats
Cada vegada més municipis catalans ofereixen activitats d'estiu com un servei públic inclusiu, equitatiu i de qualitat. I ho fan amb la finalitat de potenciar la cohesió social i la igualtat d'oportunitats i de reduir la bretxa d'aprenentatges d'estiu entre infants de contextos afavorits i desfavorits.
El repte col·lectiu de l'Equitat Digital, t'hi sumes?
Hem impulsat el projecte Avaluació 4.0, el qual ha testejat un algorisme d'intel·ligència artificial (IA) aplicada als processos d'avaluació educativa. Com a part d'aquest procés, s'ha dissenyat la guia ‘Els algorismes a examen: Per què la IA a l'educació?’, on s'exploren els usos, riscos i oportunitats d'aquesta tecnologia a l'aula, a més de donar a conèixer un seguit de bones pràctiques identificades arreu de l'estat.
- Descarrega la guia 'Els algorismes a examen: Per què la IA a l'educació?'
- La revolució digital no és digital: 3 reflexions per educar les tecnologies que ja ens estan transformant
La concertada, a debat: Educació concertada i desigualtats: propostes de reforma
Catalunya es troba entre els 7 sistemes educatius de l’OCDE amb un major pes d’educació concertada. Actualment, aquesta representa el 31,5% del total de la matrícula. La recerca internacional mostra que els models de provisió mixta (pública i privada subvencionada) com el català tendeixen a augmentar la segregació escolar i les desigualtats educatives, i per això aquest projecte planteja algunes reformes possibles.
- Descarrega l’informe ‘La concertada a debat. Reformes contra les desigualtats educatives des d’una mirada internacional i comparada’
- L’escola concertada a Catalunya, en infografies
Mai no és tard per aprendre: Reptes i necessitats de la formació durant l’etapa adulta
Quina és la situació actual de la formació de persones adultes a Catalunya? Quines necessitats i quins reptes hi ha? Quines actuacions de millora calen? Analitzem l’àmbit de la Formació de persones adultes a Catalunya per aportar visió i propostes a un sector que necessita una revisió urgent.
- Descarrega l’informe ‘Mai no és tard per aprendre. Reptes i necessitats de la formació durant l’etapa adulta’
- “Estem perdent talents i trencant recorreguts vitals quan no garantim una transició entre etapes educatives”