L'educació venç la pobresa
ObertA Catalunya un de cada tres menors està en risc de pobresa. A Europa, només Romania i Bulgària superen aquesta taxa. Efectivament, la infància és qui més pateix aquesta xacra: mentre que per al conjunt de la població la taxa de pobresa és del 24,4 %, els menors la pateixen en un 32,5 %.
Ser pobre s’hereta i el capital educatiu és el principal factor que explica aquesta herència. El risc de pobresa o exclusió social dels fills i filles de progenitors amb estudis obligatoris és pràcticament quatre cops el que tenen infants de progenitors amb estudis superiors. Així, les polítiques educatives estan cridades a tenir un paper essencial en la lluita contra la pobresa.
L’educació venç la pobresa, una agenda elaborada amb la col·laboració de Plataforma de Infancia, posa sobre la taula una selecció de deu polítiques educatives per trencar el cercle viciós que fa que un infant pobre acabi esdevenint un adult pobre. Polítiques que van des de l’educació en la petita infància o l’acompanyament parental, a programes per a la continuïtat educativa (beques, orientació, suport), passant per les activitats extraescolar i d’estiu. Es tracta d’una agenda de cicle de vida, amb propostes i fites concretes per al desenvolupament de cadascuna de les polítiques seleccionades. Una agenda que vol mobilitzar el debat públic i interpel·lar les administracions competents, tant a Catalunya com a Espanya.
Blog
Llegeix els articles relacionats
Publicacions
Actes
Actes anteriors
-
L’educació que venç la pobresa
L’educació que venç la pobresa
Experiències i polítiques educatives en favor de l’equitat i les oportunitats ...
07/06/2024 09:30h - 13:30h
Círculo de Bellas Artes Madrid
Més informació
Notícies
Estigues informat
Projectes
Projectes relacionats
-
L’abandonament escolar prematur és un dels principals reptes pendents del sistema educatiu català. Malgrat haver reduït les xifres d’abandonament en les darreres dècades, Catalunya continua al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris.
-
L’economia de les famílies condiciona en gran mesura els resultats i les trajectòries educatives dels seus fills i filles. Cal combatre aquesta bretxa d’oportunitats entre famílies riques i pobres i el millor instrument de què disposa la política pública per fer-ho és per mitjà d’un autèntic sistema de beques a l’estudi.
-
Els nivells de segregació escolar a Catalunya fa anys que són molt elevats en el context europeu, i no milloren. Això provoca baixos resultats educatius globals i fortes desigualtats. El projecte DeSegregAcció fa un seguiment continuat de la segregació escolar i impulsa accions perquè les institucions públiques despleguin mesures.
-
L’Aliança Educació 360 és una iniciativa impulsada conjuntament per la Fundació Bofill, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya i la Diputació de Barcelona el gener de 2018. Actualment en formen part més de tres-centes organitzacions.
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Mònica Nadal
Directora de recerca
Directora de recerca Formació Llicenciada i Màster en Sociologia per la UAB i M.Phil en Women Studies pel Trinity College de Dublin (Irlanda). Experiència Des del maig del 2014 soc directora de l'àrea de recerca de la Fundació Bofill. Del 2009 al 2014 vaig ser cap de prospectiva (2009-2014) i pr…
Veure’n més
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Núria Comas
Coordinadora de projectes d'evidències en educació
Coordinadora de projectes d'evidències en educació Llicenciada en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Història del Món per la Universitat Pompeu Fabra. S’incorpora a la Fundació Jaume Bofill el 2020 com a coordinadora del projecte Què funciona en educació?…
Veure’n més
-
Laura Morató
Coordinadora de projectes
Coordinadora de projectes FormacióVaig fer Sociologia a la Universitat de Barcelona (UB) i tinc el Diploma d'Estudis Avançats en Sociologia per la mateixa universitat, també sóc experta en mètodes avançats d'estadística aplicada per la UNED i postgrau en docència universitària per la UB.Exper…
Veure’n més