Obrim l'educació: una crida de Fundació Bofill
¿Por qué abrir la educación? Contra las desigualdades educativas
ObertPer què obrir l'educació? Contra les desigualtats educatives
A causa de la crisi del coronavirus aquest any els infants i joves poden estar sis mesos sense escola, sumant l’estiu al darrer trimestre d’aquest curs 2019-2020 que serà d’ensenyament telemàtic, i és probable que infants i joves no tornin a trepitjar les aules fins al curs vinent.
La recerca mostra que l’absència perllongada de classes accentua les desigualtats educatives entre alumnes i famílies, provoca pèrdua del ritme d’aprenentatges i desvinculació escolar. I això es viu en un context crític per moltes llars que pateixen dificultats econòmiques, laborals o de salut. Caldrà acompanyar les problemàtiques crítiques derivades de l’angoixa, la inseguretat i la frustració.
No podem permetre que la crisi de salut provoqui una crisi educativa. Les bones oportunitats educatives són un component del benestar i no s’hi contraposen. Les propostes educatives han de contemplar les desigualtats i situacions individuals, per construir un vincle d’acompanyament i un estímul.
Com es compensen les desigualtats educatives en època de coronavirus? La nostra resposta és clara: cal obrir l’educació per generar condicions de possibilitat per a tothom.
Una educació construïda en comunitat, una educació enriquida, oberta a noves oportunitats d’aprenentatge, de cura, de benestar i de col·laboració plena, que ens permeti crear un pla de xoc compartit.
Obrim l’Educació és la resposta de la Fundació Bofill a aquesta necessitat i oportunitat compartida. Un projecte que vol que la crisi de salut que estem vivint no generi una crisi educativa. Per a fer-ho volem obrir les nostres propostes i idees a tota la comunitat mitjançant:
- Una agenda de mesures educatives urgents amb un propòsit clau: finalitzar el curs actual de la millora manera possible per al nostre alumnat, crear les condicions per un estiu educatiu enriquit per a tothom i començar un nou curs ple de noves oportunitats. Ara és el moment d’assentar les bases d’un sistema educatiu resilient, que davant de nous possibles embats o noves crisis sanitàries, pugui superar totes les dificultats i garantir un aprenentatge en clau de qualitat i d’equitat a tot l’alumnat. És el moment de posar aquestes bastides perquè el sistema no torni a col·lapsar.
- Un mapa de reptes a resoldre de forma oberta i col·laborativa en època de coronavirus: una crida oberta a tota la comunitat educativa a afrontar reptes, experimentar i compartir solucions i liderar propostes davant les (noves o antigues) problemàtiques que la crisi del coronavirus ha deixat al descobert. Cap organització per si mateixa pot resoldre el problema de la iniquitat educativa, però junts podem fer-ho.
- Un espai per a compartir reflexions, aprenentatges i recursos sobre què s’està fent a nivell educatiu global davant la covid19, idees sobre què es podria activar a Catalunya, conèixer qui està impulsant ja accions educatives i explorar plegats com es pot donar resposta a la pandèmia sanitària.
- Un manifest que representa el nostre compromís per impulsar un país ple d’oportunitats educatives. Una eina en evolució constant per compartir amb vosaltres valors i visió sobre com afavorir que l’educació segueixi bategant contra les desigualtats.
Manifest. Per un país de noves oportunitats
Amb aquest text iniciem un procés de construcció d’un manifest compartit que s’anirà enriquint fruit de les vostres aportacions i del treball que fem a través d’aquest projecte:
Obrim l'Educació...
A un temps de benestar i de cura
El temps de confinament està sent una experiència difícil que està comportant emocionalment, però també social i familiarment, conseqüències mult dures. En aquests moments el món educatiu ha de prioritzar l’acollida i el benestar emocional front el resultadisme acadèmic, sobretot perquè l’acompanyament emocional de l’alumnat és necessari per crear condicions d’educabilitat.
Per sembrar oportunitats
El tancament de les escoles ha provocat un afebliment del vincle escolar amplificant les desigualtats existents. Revertir aquesta "desconnexió escolar" i la pèrdua d'aprenentatges, en clau de competències, habilitats i continguts, ha de ser una de les prioritats a resoldre. Per a fer-ho, cal que ara més que mai sembrem educació, omplint els barris d’oportunitats d’estiu i planificant un nou curs escolar més ambiciós que mai.
Amb tota la comunitat
Docents i famílies han suportat de nou el pes d’aquesta crisi molt sols, ara ens toca a la comunitat i a les administracions fer un esforç ràpid per demostrar que som una societat coresponsable i que tenim el deure de restaurar el futur educatiu dels infants i dels joves amb noves oportunitats. Creiem que ara és el moment d’impulsar un projecte ambiciós de resposta comunitària, per enriquir l’entorn educatiu de tot l’alumnat.
Contra les desigualtats
Conèixer les desigualtats no pot servir només per constatar-les i pensar que són molt complexes i inamovibles. Existeixen actuacions efectives a fer i provades en molts indrets que ens mostren que no ens hem de conformar amb una societat desigual. Activem-les i reinvertim els aprenentatges d’aquesta crisi en dotar-nos d’un sistema educatiu més resilient i equitatiu.
Blog
Llegeix els articles relacionats
5 eixos de treball per al retrobament
5 eixos de treball per al retrobament
Publicacions
Video
No t’ho perdis
Així vol contribuir l'associacionisme educatiu a l'estiu enriquit. Els caus i els esplais en temps de Covid-19
Actes
Actes anteriors
-
Acció contra la segregació!
Acció contra la segregació!
El període de preinscripció, que serà principalment online, i una alta mobilitat de les famílies a causa de la crisi de la COVID-19, empitjoraran els nivells de...
25/06/2020 07:30h - 07:30h
Més informació -
Com impulsar un estiu enriquit al teu municipi?
Com impulsar un estiu enriquit al teu municipi?
Volem crear un espai de capacitació i aprenentatge comunitari sobre com redissenyar les oportunitats educatives d’estiu per als infants més vulnerables des de...
12/06/2020 07:30h - 11:30h
Debat on line
Més informació -
Com liderar la tornada a l'escola?
Com liderar la tornada a l'escola?
El tancament forçat dels centres educatius durant aquests mesos ha requerit més que mai de les funcions de lideratge dels equips educatius. Generar una visió...
09/06/2020 16:00h - 17:00h
Webinar per zoom
Més informació -
Cap alumne sense orientació: com acompanyar en temps de coronavirus?
Cap alumne sense orientació: com acompanyar en temps de coronavi...
El tancament d’escoles i el seguiment telemàtic d’aquest darrer trimestre de curs ha posat en risc el vincle educatiu entre alumnes i escoles. Amb l’objectiu de...
26/05/2020 16:00h - 17:00h
Webinar per Zoom
Més informació -
El tercer trimestre a casa: l’oportunitat d’una avaluació per aprendre
El tercer trimestre a casa: l’oportunitat d’una avaluació per...
El tercer trimestre d’aquest curs escolar es durà a terme íntegrament en unes condicions extraordinàries: amb escoles tancades i alumnes i professors a casa. Això...
14/05/2020 16:00h - 17:00h
Webinar per Zoom
Més informació -
Així vol contribuir l'associacionisme educatiu a l'estiu enriquit
Així vol contribuir l'associacionisme educatiu a l'estiu enriquit...
L’associacionisme educatiu és referent en l’educació en el lleure al nostre país, com pretenen contribuir els caus i els esplais a potenciar un estiu enriquit?...
12/05/2020 16:00h - 17:00h
Webinar per Zoom
Més informació
Notícies
Estigues informat
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Mireia Mas
Adjunta a la Direcció de programes
Llicenciada en Psicopedagogia i diplomada en Educació Social per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i màster en Gestió d’Empreses d’Economia Social per l’idEC de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Compta amb una àmplia experiència en el tercer sector social de Catalunya, en el disseny, la…
Veure’n més
-
Mònica Nadal
Directora de recerca
Directora de recerca Formació Llicenciada i Màster en Sociologia per la UAB i M.Phil en Women Studies pel Trinity College de Dublin (Irlanda). Experiència Des del maig del 2014 soc directora de l'àrea de recerca de la Fundació Bofill. Del 2009 al 2014 vaig ser cap de prospectiva (2009-2014) i pr…
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Héctor Gardó
Director d'Equitat Digital
Director d’Equitat Digital Formació Soc doctor en Ciències de l’Educació (URL) i llicenciat en Ciències Polítiques (UAB). A més, tinc un màster en Gestió Pública (UPF) i un màster en professorat (VIU). També m’he format en recerca aplicada al MIT Media Lab i Harvard (HGSE). Recentment, he g…
Veure’n més
-
Marc Garriga
Director de comunicació
Director de Comunicació FormacióVaig estudiar Periodisme i Ciències Polítiques a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). ExperiènciaHe treballat en l’àmbit de la consultoria comunicativa per a entitats, empreses i administracions públiques, i en el disseny i la implementació de projectes …
Veure’n més
-
Laura Morató
Coordinadora de projectes
Coordinadora de projectes FormacióVaig fer Sociologia a la Universitat de Barcelona (UB) i tinc el Diploma d'Estudis Avançats en Sociologia per la mateixa universitat, també sóc experta en mètodes avançats d'estadística aplicada per la UNED i postgrau en docència universitària per la UB.Exper…
Veure’n més
-
Elena Sintes
Cap de projectes
Doctora en Sociologia i llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat de Barcelona. Amb una àmplia trajectòria com a investigadora en polítiques públiques de temps i educació, ha treballat fent recerca a la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelo…
Veure’n més
-
María Segurola
Cap del projecte DeSegregAcció
Graduada en Periodisme (Universidad CEU San Pablo) i màster en Polítiques Públiques i Socials (Johns Hopkins University i Universitat Pompeu Fabra). Compta amb experiència com a periodista a mitjans informatius i al món de la comunicació corporativa. La seva trajectòria professional s’ha desenvol…
Veure’n més