Des de 2005, l’Anuari de l'educació de la Fundació Bofill diagnostica els principals indicadors i tendències educatives a Catalunya i ofereix reflexions i propostes per a la seva millora. Aquesta publicació ha esdevingut de referència i cada edició és un reflex rigorós de l’actualitat educativa.
Aina Tarabini-Castellani
Professora titular de Sociologia a la Universitat Autònoma de Barcelona i sots-directora del centre de recerca GEPS-UAB. És especialista en l’estudi de les desigualtats educatives.
Formació
Doctora en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona.
Experiència
Ha liderat nombrosos projectes de recerca centrats en els processos de (re)producció i transformació de les desigualtats socials a la vida quotidiana dels sistemes i els centres educatius. Específicament, les seves línies d’estudi inclouen l’abordatge dels processos d’èxit, fracàs i abandonament escolar; l’anàlisi de les trajectòries i experiències educatives dels i les joves; i la investigació sobre currículum, pedagogia i pràctiques i creences docents, des d’una perspectiva sociològica.
La seva recerca es desplega des d’una mirada de justícia social que atribueix un paper central a les relacions afectives i de cura. Col·labora de forma regular amb centres educatius, especialment d’ESO, Formació Professional i Noves Oportunitats i és formadora -entre altres- del Màster de Formació del Professorat d’Educació Secundària.
Així mateix, gaudeix d’un gran reconeixement internacional en el camp de la sociologia de l’educació: ha realitzat estades de recerca i docència a múltiples universitats, entre les que destaquen la Universitat de Hèlsinki (Finlàndia), la Universitat de Manchester (Regne Unit) o la Universitat de Buenos Aires (Argentina), és Editora de la revista Critical Studies of Education i també és membre del Consell Directiu de la Xarxa de Recerca en Sociologia de l’Educació de l’Associació Europea de Sociologia.
Projectes
Actualment és la investigadora principal del projecte LEARNER i la co-investigadora principal del projecte Acompanya’m.
És autora de nombroses publicacions de caràcter científic a nivell nacional i internacional. Així mateix, ha dirigit l'Anuari 2022, és autora de L’escola no és per tu: el rol dels centres educatius en l’abandonament escolar i coautora de Perduts pel camí: desigualtats en les transicions educatives després de l’ESO. En el marc de la Fundació, ha participat en diversos projectes, entre els que destaquen Magnet i Plataforma contra l'AEP, i ha estat ponent en un bon nombre d'actes públics.
Proyectos
Involucrados en la iniciativa
-
-
Pese a haberse reducido el abandono educativo prematuro en los últimos 20 años (del 32% al 16,9%), luchar contra el AEP sigue siendo una asignatura pendiente, con importantes consecuencias en la vida de los jóvenes. La salida prematura del sistema educativo sitúa a miles de jóvenes en una posición precaria en el mercado laboral.
-
El anuario Los retos de la educación en Cataluña se presenta como un instrumento de priorización y movilización de la agenda política que señala desafíos y políticas prioritarias, identifica palancas de cambio y propone medidas concretas de transformación.
-
El EDhack es un espacio cívico en el que generar ideas y proyectos desde la colaboración. En un EDhack, las personas que participan complementan experiencias para encontrar soluciones y superar retos educativos en un sentido amplio (feminismos, sostenibilidad, educación a lo largo de la vida, cultura, etc.). Es un laboratorio educativo comunitario de cocreación.
-
Programa que té com a objectiu assessorar i acompanyar municipis per la millora de les polítiques educatives locals per tal d'assolir una escolarització equilibrada que faci possible parlar d'igualtat d'oportunitats i millora dels resultats educatius.
-
El programa Magnet. Alianzas para el éxito educativo acompaña a los centros educativos en el desarrollo de un proyecto transformador en alianza con una institución de excelencia. Esta colaboración entre el centro educativo y la institución debe permitir a la escuela o instituto desarrollar un proyecto.
-
Aquest informe analitza les magnet schools dels EUA com una estratègia d’innovació educativa per combatre la segregació escolar i garantir una oferta educativa d’alta qualitat per a tot l’alumnat.
-
Municipis contra la segregació escolar, és un treball que recull les experiències de sis municipis catalans (Mataró, Olot, Manlleu, Terrassa, Girona i Valls) els quals al llarg dels darrers anys han desplegat amb diferents característiques i intensitat polítiques educatives de lluita contra la segregació.
Publicaciones y videos
Contenido relacionado
Actos
Ha formado parte de los siguientes actos
-
Mestres d’oportunitats: què necessiten els docents per educar en entorns de vulnerabilitat?
Mestres d’oportunitats: què necessiten els docents per educar en...
Mestres, professors i professores afronten avui dia reptes creixents en l’exercici de la seva professió: personalitzar els ensenyaments i atendre a la diversitat...
22/03/2023 17:00h - 19:30h
HUB SOCIAL - Fundació Bofill C/ Girona, 34 Interior
Más información -
Cap alumne sense orientació: com acompanyar en temps de coronavirus?
Cap alumne sense orientació: com acompanyar en temps de coronavi...
El tancament d’escoles i el seguiment telemàtic d’aquest darrer trimestre de curs ha posat en risc el vincle educatiu entre alumnes i escoles. Amb l’objectiu de...
26/05/2020 16:00h - 17:00h
Webinar per Zoom
Más información -
Diversificació i inclusió a l’escola: com millorar l’atenció a les diversitats d’aprenentatge?
Diversificació i inclusió a l’escola: com millorar l’atenció...
Diversificació, adaptació, personalització..., són distintes les fórmules i plantejaments que es despleguen en els nostres centres educatius per treballar amb les...
27/11/2019 17:00h - 19:00h
Más información -
Liderar l’equitat educativa:
Liderar l’equitat educativa:
Les dades demostren que els nivells de segregació escolar a Catalunya continuen molt alts. El rol proactiu dels municipis pot marcar la diferència a l’hora de...
15/01/2019 16:30h - 19:00h
Palau Macaya, Obra Social 'la Caixa'
Más información -
L’escola no és per a tu
L’escola no és per a tu
Recerques recents han posar en evidència que les pràctiques organitzatives i de funcionament dels centres d’educació secundària poden promoure l’abandonament dels...
18/04/2018 16:00h - 18:00h
Palau Robert / sala Cotxeres
Más información -
EDhack Raval T’atreveixes a hackejar l’educació al Barri del Raval?
EDhack Raval T’atreveixes a hackejar l’educació al Barri del...
23 i 24/02/2018. Divendres de 18 h a 21 h i Dissabte de 8:30 h a 21:00 h
23/02/2018 17:00h - 20:00h
Museu Marítim de Barcelona, Sala Comillas – Avinguda de les Drassanes, s/n, Barcelona
Más información -
An unsolved problem: How to adress early school leaving?
An unsolved problem: How to adress early school leaving?
What is the situation of early school leaving from education and training (ELET) in Europe? What policies are being implemented to address them? What conditions do ensure...
26/10/2016 16:00h - 18:30h
Site Art Nouveau Sant Pau
Más información -
Un problema no resolt: com abordar l'abandonament escolar prematur?
Un problema no resolt: com abordar l'abandonament escolar prematu...
IN ENGLISH
26/10/2016 16:00h - 18:30h
Recinte Modernista de Sant Pau (Sala Francesc Cambó)
Más información -
Exclouen els centres de secundària els alumnes amb més dificultats?
Exclouen els centres de secundària els alumnes amb més dificultats?...
Tal com han assenyalat nombroses recerques internacionals i nacionals, els centres educatius juguen un rol central en la configuració de les oportunitats educatives dels...
01/10/2015 16:30h - 18:00h
Palau Macaya, Obra Social 'la Caixa'
Más información -
Les expectatives del professorat, clau de l’èxit educatiu?
Les expectatives del professorat, clau de l’èxit educatiu?
Dijous 29 de gener de 2015 a les 18.30 h a la Sala cotxeres del Palau Robert (passeig de Gràcia, 107, Barcelona). La Fundació Jaume Bofill debatrà sobre les qüestions...
29/01/2015 17:30h - 19:30h
Palau Robert
Más información -
Les escoles magnet: poden les aliances amb institucions millorar l'excel·lència i l'equitat educatives?
Les escoles magnet: poden les aliances amb institucions millorar l'excel·lència...
Què són les magnet schools? Quin impacte han tingut als Estats Units i quins reptes afronten actualment? Quines són les oportunitats i els riscos de l'aplicació...
11/06/2013 16:30h - 16:30h
Palau Macaya de l'Obra Social 'la Caixa'
Más información -
Perspectives internacionals d'educació: Com millorar les expectatives d'èxit de l'alumnat?
Perspectives internacionals d'educació: Com millorar les expectatives...
03/12/2012 17:00h - 17:00h
Cercle d'Economia de Barcelona
Más información
Noticias
Estate informado